Svar: Magtkampe eller bare reaktioner på nuværende situation ?

24. august 2009

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Rikke

Der er ingen tvivl om at det er rigtig svært at være jeres dreng i øjeblikket og han har brug for al den forståelse og omsorg I kan give ham.

Der er som du skriver naturligt flere ting der spiller ind, men helt overordnet set, så er han stadig en lille dreng, som prøver alt det bedste han kan at agere i den situation, han nu engang er sat i og det er super hårdt arbejde. Uden at gøre dig unødigt nervøs eller sygeliggøre ham, så kan man måske sige at han har en form for stress, han er presset og bruger enorme ressourcer på at finde sig selv, finde sin nye rolle, finde ud af at være Niklas snart 3 år :)

Det er hårdt at være storebror, også selvom han er glad for sin lillesøster og vil beskytte hende i vuggestuen og I som udgangspunkt ikke mærker jalousi. Det er svært fordi det generelt er svært at dele jer, det er svært at finde sin rolle i en familie på fire, hvor man nogle gange må vente på at det bliver ens tur, hvor man nogle gange skal prøve at være fornuftig, hjælpe til og være stor - når man stadig selv bare er et lille myr.

Det er hårdt at starte i vuggestue igen efter 5 ugers ferie, der er nye børn, nogle bider ligefrem, det er super hårdt at komme tilbage efter ferie, finde sin nye rolle der, finde ud af at sige fra, mærke den modstand der kan ligge blandt børn i denne alder osv. Og så føler han sig åbenbart også lidt forpligtet til at passe på lillesøster, ingen skal ihvertfald bide hende ... :) Og I skal naturligvis ikke tage hans lyst til at passe på hende fra ham - det er fint at han vil det, jeg siger det mere fordi det naturligt også er hårdt.

Og så har han jo den alder han har, hvor han virkelig skal finde sig selv, finde ud hvordan det er at være ham, hvad vil det sige at være dreng kontra være pige, hvad er vuggestue i forhold til ...

Annonce

... børnehaven som han også snart skal i, hvorfor er der regler og hvor gælder visse regler osv. Der sættes jo mange grænser i denne alder og det skal der også, det er jo en del af opdragelsen, men det ændrer ikke på at det er en super svær periode for både barn og forældre :)

I må prøve at give ham den tid og den opmærksomhed han har behov for. Det vil være rigtig godt, hvis far og søn kunne lave noget sammen - bare de to - netop fordi det er far og søn. Det kunne være at tage op og vaske bil sammen eller gå i svømmehallen sammen - et eller andet, som I tror han vil respondere positivt på.

Pas på med ikke at stille for mange krav i øjeblikket. I skal nurse ham lidt mere, hjælpe ham lidt ekstra. Glem alt om renlighed, væk med sut og hvad der ellers ofte ligger omkring denne alder - giv ham tid og giv ham ro.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv at være til rådighed, vis ham at I er der, at I gerne vil hjælpe. Giv ham ekstra meget fysisk kontakt, lad ham sidde lidt mere på skødet, tumle lidt mere med ham, dans med ham, giv ham kilde ture, kys ham igen og igen osv. så han virkelig mærker sig selv og også mærker jer.

I skal fokusere på at styrke hans selvværd. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde. Det er vigtigt at jeres dreng føler at han har værdi, fordi han er den han er. Igen andre kan tage hans plads, for ingen andre er som han. Selvværd handler om hvem man er og hvordan man forholder sig til sig selv. Fortæl ham at han er helt vildt dejlig og hvorfor, så han virkelig i sit indre begynder at mærke, at han bare er et dejligt barn for jer - også selvom verden nogle gange går ham lidt imod og kan være svær at tackle, så er han stadig jeres snuskebasse og I er der for ham ...

Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre