Svar: Magtkampe eller bare reaktioner på nuværende situation ?
24. august 2009
Alder:
3 år
Kære Rikke
Der er ingen tvivl om at det er rigtig svært at være jeres dreng i øjeblikket og han har brug for al den forståelse og omsorg I kan give ham.
Der er som du skriver naturligt flere ting der spiller ind, men helt overordnet set, så er han stadig en lille dreng, som prøver alt det bedste han kan at agere i den situation, han nu engang er sat i og det er super hårdt arbejde. Uden at gøre dig unødigt nervøs eller sygeliggøre ham, så kan man måske sige at han har en form for stress, han er presset og bruger enorme ressourcer på at finde sig selv, finde sin nye rolle, finde ud af at være Niklas snart 3 år :)
Det er hårdt at være storebror, også selvom han er glad for sin lillesøster og vil beskytte hende i vuggestuen og I som udgangspunkt ikke mærker jalousi. Det er svært fordi det generelt er svært at dele jer, det er svært at finde sin rolle i en familie på fire, hvor man nogle gange må vente på at det bliver ens tur, hvor man nogle gange skal prøve at være fornuftig, hjælpe til og være stor - når man stadig selv bare er et lille myr.
Det er hårdt at starte i vuggestue igen efter 5 ugers ferie, der er nye børn, nogle bider ligefrem, det er super hårdt at komme tilbage efter ferie, finde sin nye rolle der, finde ud af at sige fra, mærke den modstand der kan ligge blandt børn i denne alder osv. Og så føler han sig åbenbart også lidt forpligtet til at passe på lillesøster, ingen skal ihvertfald bide hende ... :) Og I skal naturligvis ikke tage hans lyst til at passe på hende fra ham - det er fint at han vil det, jeg siger det mere fordi det naturligt også er hårdt.
Og så har han jo den alder han har, hvor han virkelig skal finde sig selv, finde ud hvordan det er at være ham, hvad vil det sige at være dreng kontra være pige, hvad er vuggestue i forhold til børnehaven som han også snart skal i, hvorfor er der regler og hvor gælder visse regler osv. Der sættes jo mange grænser i denne alder og det skal der også, det er jo en del af opdragelsen, men det ændrer ikke på at det er en super svær periode for både barn og forældre :)
I må prøve at give ham den tid og den opmærksomhed han har behov for. Det vil være rigtig godt, hvis far og søn kunne lave noget sammen - bare de to - netop fordi det er far og søn. Det kunne være at tage op og vaske bil sammen eller gå i svømmehallen sammen - et eller andet, som I tror han vil respondere positivt på.
Pas på med ikke at stille for mange krav i øjeblikket. I skal nurse ham lidt mere, hjælpe ham lidt ekstra. Glem alt om renlighed, væk med sut og hvad der ellers ofte ligger omkring denne alder - giv ham tid og giv ham ro.
Prøv at være til rådighed, vis ham at I er der, at I gerne vil hjælpe. Giv ham ekstra meget fysisk kontakt, lad ham sidde lidt mere på skødet, tumle lidt mere med ham, dans med ham, giv ham kilde ture, kys ham igen og igen osv. så han virkelig mærker sig selv og også mærker jer.
I skal fokusere på at styrke hans selvværd. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde. Det er vigtigt at jeres dreng føler at han har værdi, fordi han er den han er. Igen andre kan tage hans plads, for ingen andre er som han. Selvværd handler om hvem man er og hvordan man forholder sig til sig selv. Fortæl ham at han er helt vildt dejlig og hvorfor, så han virkelig i sit indre begynder at mærke, at han bare er et dejligt barn for jer - også selvom verden nogle gange går ham lidt imod og kan være svær at tackle, så er han stadig jeres snuskebasse og I er der for ham ...
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske