Svar: River i hår

23. august 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Når små børn som din dreng river i hår, så er det fordi han ikke har ord til at sætte ord på sine følelser. Derfor gør han det både, når han er vred - når nogen tager legetøjet fra ham, men også i kådhed, når han er glad - fordi han ikke kan styre sine bevægelser og ikke finde ud af at kærtegne.

Det bedste du kan gøre er at sætte ord på og hjælpe ham i de situationer der er svære. Når nogen tager legetøjet fra ham, så må du hjælpe ham med at få det tilbage. Det kan her være en god idé at lege 'gi-tag' leg, hvor du skiftevis giver og låner hans legetøj, så han på den måde lærer at man godt kan dele uden at blive gal ...

Det er også vigtigt at du forhindrer at han river i de andre børns hår, når du kan forhindre det, så han ikke når dertil, hvor andre bliver kede af det, bange for ham og derfor begynder at trække sig fra ham. De fleste gange, hvor han gør det er det jo ikke for at være slem, men fordi han vil have en eller anden form for kontakt. Derfor er det også vigtigt at du fortsat tumler med ham, lader ham mærke sig selv og dig, jeres fælles grænser osv. men hvor du ...

Annonce

... naturligt også skal vise ham, hvordan han skal ae, kæregne osv. hver gang legen bliver for voldsom. Du må altså nogle gange tage hans hånd, og stoppe ham i at slå eller rive med den og i stedet sige "nej, ae-ae, ikke rive i håret, men ae-ae ..." :)

Når han bliver rigtig gal på et andet barn, så må du tage ham hen til dig og prøve at finde ud af hvorfor. Er det måden hun kigger på ham på, tager hun hans ting eller ... hvad handler det om? Og så må du hjælpe ham med at sætte ord på det han føler, så han hører at du ser det og forstår det. Det kan også være at du ikke kan se en grund og så må du igen tage ham hen til dig, tale med ham om at pigen leger bare, hun skal også være der og så kan du prøve at indbyde til en samtale mellem dig og den pågældende pige "nej en fin bil, må jeg prøve at se din bil .." eller lignende. Det skal du gøre for at din dreng oplever at du har det godt med pigen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Din dreng spejler sig jo i dig og ser han at du snakker med pigen og virker mere positiv overfor hende, så vil han naturligt også blive det :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder