Svar: River i hår
23. august 2009
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Når små børn som din dreng river i hår, så er det fordi han ikke har ord til at sætte ord på sine følelser. Derfor gør han det både, når han er vred - når nogen tager legetøjet fra ham, men også i kådhed, når han er glad - fordi han ikke kan styre sine bevægelser og ikke finde ud af at kærtegne.
Det bedste du kan gøre er at sætte ord på og hjælpe ham i de situationer der er svære. Når nogen tager legetøjet fra ham, så må du hjælpe ham med at få det tilbage. Det kan her være en god idé at lege 'gi-tag' leg, hvor du skiftevis giver og låner hans legetøj, så han på den måde lærer at man godt kan dele uden at blive gal ...
Det er også vigtigt at du forhindrer at han river i de andre børns hår, når du kan forhindre det, så han ikke når dertil, hvor andre bliver kede af det, bange for ham og derfor begynder at trække sig fra ham. De fleste gange, hvor han gør det er det jo ikke for at være slem, men fordi han vil have en eller anden form for kontakt. Derfor er det også vigtigt at du fortsat tumler med ham, lader ham mærke sig selv og dig, jeres fælles grænser osv. men hvor du naturligt også skal vise ham, hvordan han skal ae, kæregne osv. hver gang legen bliver for voldsom. Du må altså nogle gange tage hans hånd, og stoppe ham i at slå eller rive med den og i stedet sige "nej, ae-ae, ikke rive i håret, men ae-ae ..." :)
Når han bliver rigtig gal på et andet barn, så må du tage ham hen til dig og prøve at finde ud af hvorfor. Er det måden hun kigger på ham på, tager hun hans ting eller ... hvad handler det om? Og så må du hjælpe ham med at sætte ord på det han føler, så han hører at du ser det og forstår det. Det kan også være at du ikke kan se en grund og så må du igen tage ham hen til dig, tale med ham om at pigen leger bare, hun skal også være der og så kan du prøve at indbyde til en samtale mellem dig og den pågældende pige "nej en fin bil, må jeg prøve at se din bil .." eller lignende. Det skal du gøre for at din dreng oplever at du har det godt med pigen.
Din dreng spejler sig jo i dig og ser han at du snakker med pigen og virker mere positiv overfor hende, så vil han naturligt også blive det :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske