Svar: Skubbes væk, når vi vil trøste
12. august 2009
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære Pia
Mange forældre står som jer rådvilde, når deres 3 årige frustreres den ene gang efter den anden, tydeligt har brug for at blive holdt om og blive beroliget og man som forældre, så ikke kan få lov ... Det er mindst lige så frustrerende for forældrene, som det er for barnet.
Nogle gange hjælper det at sætte sig i nærheden, være tæt på barnet, være til rådighed men lige lade barnet blive lidt rolig først. I behøver altså ikke tvinge jeres datter til kontakt, med kan godt sidde i nærheden og invitere hende til at komme hen til jer, vise hende, at I er der og er parate til at tage imod, når hun er parat. F.eks. "kom skat, kommer du ikke herhen, kom skatterpige, kom og sid lidt hos mor ...". Og så vil hun sandsynligvis efter lidt tid, være faldet så meget til ro, at hun kryber op på skødet og er parat til at blive holdt om.
Det kan også være en løsning nogle gange at gå, det afhænger helt af situationen og hun skal stadig vide at man ikke går fra hende, man forlader hende ikke, man vil stadig gerne hjælpe hende og være der for hende. Hvis hun f.eks. sparker efter jer, slår ud osv. hvilket I naturligvis ikke skal finde jer i, så vil det være fint at gøre hende opmærksom på at I gerne vil sidde med hende, trøste osv. men at I ikke kan det lige nu og at der lige må en pause til. F.eks. "jeg vil rigtig gerne være sammen med dig, jeg kan godt mærke at du er sur lige nu, så mor går lige ud i køkkenet lidt" og så kan du stadig godt kalde på hende derudefra "Kommer du ikke herud og hjælper mig ..." ligesom du også kan gå ind til hende igen efter et par minutter, sætte dig ved siden af hende og være tilrådighed. Hendes krop kan godt være i så stort et kaos, så stor en frustration, at hun har behov for lige at være lidt alene og først efter et par minutter er klar til at være sammen med dig igen.
Konflikter er en del af dagligdagen med børn i denne alder, det er dog meget vigtigt at komme igennem en konflikt på en god måde. Når I oplever konflikter, så prøv at sætte ord på, at I kan se hun er gal og vred, så hun føler sig set og forstået "Jeg kan godt se og høre du er vred lige nu og det er ok". Bevar roen både i kroppen og stemmen, hun spejler sig i jer og jeres ro vil smitte af på hende. Giv hende også følelsen af at det er okay at være vred, der er ikke noget forkert ved hende, fordi hun reagerer så voldsomt som hun gør. Se det som at hun ar brug for jeres hjælp til at tackle sine følelser.
Det kunne godt lyde som om at I skal prøve at tænke lidt mere på at forstå, hvad der sker i situationen og hjælpe med at sætte ord på dette og forsøge at rumme det - mere end holde fokus på at det skal holde op ... Det lyder lidt som om at jeres datter helst skal stoppe med sine 'frustrationsanfald' meget hurtigt og det kan hun ikke altid, hun har brug for tid til at komme lidt ned på jorden igen og det er okay at give hende den tid.
Jeg tænker også at det er meget vigtigt at I også ser på jeres datters styrke og kompetencer og at I husker at rose og anerkende det hun kan og det hun gør. En dag kan meget hurtigt blive fyldt med nej, konflikter, frustrationer osv. som ofte virker meget negativt. Det er her rigtig vigtigt at I også husker at anerkende alt det gode hun kan og gør.
Opdragelse handler om at vi skal være sammen med vores børn og vise dem at vi elsker dem, fordi de er lige præcis den person de er og vi er der for dem uanset, hvordan de så opfører sig. Men det handler naturligvis også om at vi skal lære dem visse regler og altså lære dem hvad de må / kan og ikke må.
Det er svært at holde styr på sine følelser, når man er 3 år gammel og nogle gange opstår der problemer, fordi vi som forældre forventer lidt for meget. Børn i denne alder, begynder ofte at have et ret godt sprog og netop i takt med at sproget bliver bedre, barnet taler i længere sætninger, har et stort ordforråd osv. så forventer vi ofte også at barnet kommunikerer uden at såre andres følelser og at de er i stand til at løse konflikter uden at bide, skubbe, sparke eller slå. Men sådan er det desværre ikke, for jeres datter er stadig meget lille og meget umoden i sin hjernemæssige udvikling.
Det kan være en rigtig god idé at I fortæller jeres datter, når hun gør noget godt. "Hvor var det dejligt at du var så hurtig til at få redt hår", "Hvor er det dejligt at du hjalp med at dække bord, så vi kunne komme til at spise", "Hvor er det dejligt at sidde her og spise sammen med dig og hvor er du dygtig til at spise din mad .." osv. Det er meget vigtigt at hun hører og forstår, hvad det er I synes er dejligt ved hende - børn vil jo som udgangspunkt gerne gøre det, der gør deres forældre glade og nogle gange kan det at hun får tøjet på hurtigt udløse tid til noget andet "Hvor var det dejligt, du var så hurtig til at få tøj på, så har vi tid til at læse en historie ...".
Det kan også være en god idé at prøve at se på, hvornår situationer går godt, se på situationer hvor hun ikke bliver vred og gal. Hvad er det I måske gør anderledes i disse situationer? Prøv også at se på, hvornår hun virker rigtig glad og viltilpas, hvad er det for situationer, hvor hun føler sig mest forstået og hvor tingene går godt - at gennemtænke de positive og gode stunder kan være en rigtig god idé i forhold til hvordan man kan ændre tingene, når det går mindre godt.
Og så er der, som I skriver, også situationer, hvor man som forældre nogle gange er nødt til at tage over, putte jakken på barnet og bære barnet ud i bilen under skrig og skrål - simpelthen fordi tiden er knap og der er bare ikke plads til og tid til at være pædagogisk og have overskud til at rumme. Og her må man naturligvis få tingene gjort og komme videre.
Det er dog meget vigtigt at man husker på at få forklaret barnet, hvad der sker og tale med barnet om, hvorfor det sker og igen sætte ord på "jeg kan godt forstå du bliver sur, det er også dumt at vi skal skynde os så meget ...". Og så er det rigtig vigtigt ikke at bære nag, for det gør jeres datter ikke.
Jeg håber I kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske