Svar: Prøver grænser mod mor og ikke far

10. august 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Nadja

Vi er som forældre forskellige, og det er vi naturligt i kraft af at være mand og være kvinde. Derfor har vi ofte også forskellige roller i forhold til vores børn og det er helt naturligt at børn prøver deres forældre af i perioder. Det er også helt naturligt at jeres datter nogle gange prøver dig mere af end sin far, senere kan det ændre sig og måske være omvendt ...

Selvom I føler at I forsøger at gøre tingene ens, så gør I det alligevel forskelligt, fordi I er forskellige. Selvom I føler at I siger de samme ting, bruger de samme ord, så siger I det alligevel forskelligt - jeres stemmer har forskellig dybde, I har forskelligt tonefald, jeres mimik, jeres kropssprog osv. er forskelligt og det mærker jeres datter.

Som mødre har vi ofte en lidt mere omsorgsfuld rolle, det er os der trøster, puster på såret, kommer plaster på, vi nusser lidt mere og har lidt mere den der "pas nu på, gyng ikke så højt" rolle, hvor fædre er lidt mere til de vildere lege - jo vildere jo bedre og børn skal ikke pakkes ind i vat, de har godt af at få lidt knubs osv. Jeg ved godt at det kan lyde meget fordomsfuldt, men jeg håber det giver et ...

Annonce

... billede af de forskelle der trods alt ofte er.

Hos jer er du måske den lidt mere bløde, den lidt mere 'pusse, nusse' mor, hvor far er mere konsekvent og melder lidt kortere og mere præcist ud og derfor er magtkampen med ham ikke nødvendig i samme grad. Hun ved godt hvor hun har ham, men dig er hun måske lidt mere usikker eller også så er det bare rart lige at trække den lidt fordi det er super dejligt at få den ekstra omsorg og opmærksomhed af mor :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg ser ingen problemer i at I lader far putte så meget som muligt i de perioder, hvor jeres datter naturligt i kraft af sin udvikling er mere grænsesøgende overfor mor. Der er heller ingen problemer i at I skiftes, sådan at hvis du har puttet og hun hele tiden trækker tiden, ikke vil sove og leger og hopper rundt i stedet, så må far træde til - simpelthen fordi det virker.

Og så skal du måske øve dig lidt på at give klare meldinger, når du siger noget til hende "jeg vil have du lægger dig ned nu", "Jeg er her, jeg passer på dig, jeg elsker dig, men du skal sove nu" eller hvad du nu kan sige, så hun kan høre hvad du mener ...

Håber du kan følge mig og er hjulpet lidt videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland