Svar: Prøver grænser mod mor og ikke far
10. august 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Nadja
Vi er som forældre forskellige, og det er vi naturligt i kraft af at være mand og være kvinde. Derfor har vi ofte også forskellige roller i forhold til vores børn og det er helt naturligt at børn prøver deres forældre af i perioder. Det er også helt naturligt at jeres datter nogle gange prøver dig mere af end sin far, senere kan det ændre sig og måske være omvendt ...
Selvom I føler at I forsøger at gøre tingene ens, så gør I det alligevel forskelligt, fordi I er forskellige. Selvom I føler at I siger de samme ting, bruger de samme ord, så siger I det alligevel forskelligt - jeres stemmer har forskellig dybde, I har forskelligt tonefald, jeres mimik, jeres kropssprog osv. er forskelligt og det mærker jeres datter.
Som mødre har vi ofte en lidt mere omsorgsfuld rolle, det er os der trøster, puster på såret, kommer plaster på, vi nusser lidt mere og har lidt mere den der "pas nu på, gyng ikke så højt" rolle, hvor fædre er lidt mere til de vildere lege - jo vildere jo bedre og børn skal ikke pakkes ind i vat, de har godt af at få lidt knubs osv. Jeg ved godt at det kan lyde meget fordomsfuldt, men jeg håber det giver et billede af de forskelle der trods alt ofte er.
Hos jer er du måske den lidt mere bløde, den lidt mere 'pusse, nusse' mor, hvor far er mere konsekvent og melder lidt kortere og mere præcist ud og derfor er magtkampen med ham ikke nødvendig i samme grad. Hun ved godt hvor hun har ham, men dig er hun måske lidt mere usikker eller også så er det bare rart lige at trække den lidt fordi det er super dejligt at få den ekstra omsorg og opmærksomhed af mor :)
Jeg ser ingen problemer i at I lader far putte så meget som muligt i de perioder, hvor jeres datter naturligt i kraft af sin udvikling er mere grænsesøgende overfor mor. Der er heller ingen problemer i at I skiftes, sådan at hvis du har puttet og hun hele tiden trækker tiden, ikke vil sove og leger og hopper rundt i stedet, så må far træde til - simpelthen fordi det virker.
Og så skal du måske øve dig lidt på at give klare meldinger, når du siger noget til hende "jeg vil have du lægger dig ned nu", "Jeg er her, jeg passer på dig, jeg elsker dig, men du skal sove nu" eller hvad du nu kan sige, så hun kan høre hvad du mener ...
Håber du kan følge mig og er hjulpet lidt videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske