Svar: Livmoderhalsen hænger
16. juli 2008
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Det er dejligt at høre at du er gravid:o)
Jeg synes det er meget vigtigt at du bliver set af din læge og det vil være sandsynligt at du her får en henvisning til en gynækolog. Derfor skal du kontakte din læge og bede om at blive undersøgt. Fortæl lægen det du fortæller mig, både om din angst og uro, men også om de fysiske symptomer du har.
Det er et eller andet sted naturligt at du kan din tarm, som sidder ved siden af din livmoder, kan presse lidt på, når du f.eks. skal presse for at komme af med afføring. Mange kvinder sammenligner også presseperioden når barnet skal fødes med fornemmelsen af at man skal lave stort - bare x en masse. Så din fornemmelse af at livmoderhals og anus sidder tæt, er derfor normal.
Men din livmoder skal ikke hænge ned og du bør ikke på nuværende tidspunkt mærke sammentrækninger i din livmoder. Det skal undersøges. Det lyder som om at du har en nedsunken livmoder eller en livmoder prolaps, som det også hedder. Det skyldes at bækkenbundsmuskulaturen er slap og det væv, som normalt holder livmoderen fast er ikke stærkt nok. Det sker ofte efter man har født eller f.eks. i forbindelse med overgangsalderen og det er blandt andet for at forebygge dette, at man anbefaler kvinder at lave bækkenbundsøvelser efter en fødsel.
Da du nu er gravid, så er det naturligvis vigtigt at undersøge om det er nedsunken livmoder der er tale om og det er vigtigt at vurdere, hvordan man i givet fald kan hjælpe dig videre, så både du og dit lille barn i maven har det så godt som muligt.
Du skal derfor tale med en professionel og her altså din læge eller en gynækolog. Du er her også nødt til at fortælle om den angst du har, de tanker du gør dig omkring graviditeten, angsten for at miste osv. Det er ikke tanker du skal gå og tumle med selv. Derfor er det vigtigt at du også taler med din læge omkring disse ting. Sammen med lægen skal du så finde ud, at om du har brug for ekstra støtte i den forbindelse.
Når du bestiller tid til gynækologisk undersøgelse, så sig til lægen eller sekretæren at du gerne vil have sat ekstra tid af til en samtale. Det er meget vigtigt at du får talt med nogen og at der er tid til at du bliver undersøgt grundigt. Tag evt. det brev med, som du har skrevet til mig, så du er sikker på at få sagt det du vil sige.
Så ring til lægen som det første i morgen tidlig og har lægen ferie, så ring til det nummer der henvises til:o)
Pas rigtig godt på dig selv og rigtig meget held og lykke fortsat. Du må meget gerne fortælle mig, hvad der videre sker.
Stort knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske