Svar: Livmoderhalsen hænger

16. juli 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Det er dejligt at høre at du er gravid:o)

Jeg synes det er meget vigtigt at du bliver set af din læge og det vil være sandsynligt at du her får en henvisning til en gynækolog. Derfor skal du kontakte din læge og bede om at blive undersøgt. Fortæl lægen det du fortæller mig, både om din angst og uro, men også om de fysiske symptomer du har.

Det er et eller andet sted naturligt at du kan din tarm, som sidder ved siden af din livmoder, kan presse lidt på, når du f.eks. skal presse for at komme af med afføring. Mange kvinder sammenligner også presseperioden når barnet skal fødes med fornemmelsen af at man skal lave stort - bare x en masse. Så din fornemmelse af at livmoderhals og anus sidder tæt, er derfor normal.

Men din livmoder skal ikke hænge ned og du bør ikke på nuværende tidspunkt mærke sammentrækninger i din livmoder. Det skal undersøges. Det lyder som om at du har en nedsunken livmoder eller en livmoder prolaps, som det også hedder. Det skyldes at bækkenbundsmuskulaturen er slap og det væv, som normalt holder livmoderen fast er ikke stærkt nok. Det sker ofte efter man har født eller f.eks. i forbindelse med overgangsalderen og det er blandt andet for at forebygge dette, at man anbefaler kvinder at lave bækkenbundsøvelser efter en ...

Annonce

... fødsel.

Da du nu er gravid, så er det naturligvis vigtigt at undersøge om det er nedsunken livmoder der er tale om og det er vigtigt at vurdere, hvordan man i givet fald kan hjælpe dig videre, så både du og dit lille barn i maven har det så godt som muligt.

Du skal derfor tale med en professionel og her altså din læge eller en gynækolog. Du er her også nødt til at fortælle om den angst du har, de tanker du gør dig omkring graviditeten, angsten for at miste osv. Det er ikke tanker du skal gå og tumle med selv. Derfor er det vigtigt at du også taler med din læge omkring disse ting. Sammen med lægen skal du så finde ud, at om du har brug for ekstra støtte i den forbindelse.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når du bestiller tid til gynækologisk undersøgelse, så sig til lægen eller sekretæren at du gerne vil have sat ekstra tid af til en samtale. Det er meget vigtigt at du får talt med nogen og at der er tid til at du bliver undersøgt grundigt. Tag evt. det brev med, som du har skrevet til mig, så du er sikker på at få sagt det du vil sige.

Så ring til lægen som det første i morgen tidlig og har lægen ferie, så ring til det nummer der henvises til:o)

Pas rigtig godt på dig selv og rigtig meget held og lykke fortsat. Du må meget gerne fortælle mig, hvad der videre sker.

Stort knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39