Brev:
Livmoderhalsen hænger
16. juli 2008
Alder:
0 mdr.
Livmoderhalsen hænger
Hej Helen.
Jeg er gravid (i 13. uge nu), og selv om det er anden gang, er jeg ikke mere rolig eller tryg end første.
Bl.a. er det (og var også under første graviditet) et stort emne for mig, at komme på toilettet. Jeg spiser og drikker så fordelagtigt som muligt, og har heller ikke haft hverken hæmorider eller andet. Men det gør ind imellem ondt, når der sidder endten luft eller hård afføring i tarmen, og det føles som om det sidder lige bag livmoderen.
Jeg føler også ofte livmoderen trække sig sammen, og er ærligt talt ikke helt tryg ved at gå på toilettet og presse, af frygt for at sætte noget i gang. Også selv om jeg ved man siger at det ikke kan lade sig gøre, før kroppen er klar til at føde..
Min utryghed hænger bl.a. sammen med at jeg første gang aborterede den ene af de tvillinger jeg bar, i omkring 8. uge, og derefter blødte hver gang jeg bare sad op i max 2 timer. Jeg blev derfor - af ren og skær nød - sengebunden i over en måned, og kunne end ikke (fysisk) magte at gå i bad ved egen hånd. Det var et mareridt. Men jeg fik jo heldigvis en vidunderlig pige ud af det, sund og rask, og født ved en hel normal fødsel uden komplikationer.
Men nu kan jeg mærke utrygheden igen. Alt jeg kan mærke i området omkring livmoderen gør mig ængstelig, og angsten får kvalmen til at blive værre.
Og her til aften har jeg ondt igen. Jeg har en del luft i tarmen i dag, og er ret sikker på det er dét der gør det. Og så kan jeg mærke sammentrækninger i livmoderen. Og da jeg gik ud på toilettet, føltes det nede i skeden, som om jeg havde en tampon siddende, der ikke sad ordentligt. Så jeg mærkede efter, og det føltes som om det yderste af livmoderhalsen lige akkurat stak en smule ud af skedeåbningen. Kun nogle få millimeter, men stadigvæk.
Er det normalt at den sidder så langt nede? Og hvad kan det skyldes? At livmoderen vokser, at der er pres på lidmoderen fra tarmene, eller er det fordi jeg har presset på toilettet?