Svar: Babys sparken

18. juni 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Sara

Det lyder som om at graviditeten skrider stille og roligt fremad og som om at du har det rigtig godt. Jeg kan godt forstå du læser en masse om graviditeten og det lille barn i maven, det er også dejligt og vigtigt at du gør det, men vælg med omhu, hvad du læser ... :o)

Nu er jeg jo ikke jordemoder, men jeg mener at man normalt siger at man helst skal mærke dagligt liv fra ca uge 25. At du således lige nu oplever at han (din lille dreng, dejligt du ved det allerede nu) sparker og er rigtigt aktiv den ene dag og mindre aktiv den næste er helt okay og helt normalt.

Det er tit at den lille i maven ...

Annonce

... sparker og er aktiv på bestemte tidspunkter af døgnet. Det er ofte, hvis du har været meget aktiv, når du så lægger dig ned for at hvile, så kan du mærke at han rumsterer rundt. Nogle kvinder siger også at de tydeligere kan mærke barnet, når de har spist og så efterfølgende lægger sig på sofaen for at slappe af.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Mit råd til dig er derfor at du dagligt prøver at lægge dig ned, slappe lidt af i kroppen, lægger hånden på maven og ser om der så ikke kommer lidt aktivitet. Sørg for at få noget at spise og drikke og nyd så de små tegn han giver dig.

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer til jer:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.