Svar: Babys sparken
18. juni 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Sara
Det lyder som om at graviditeten skrider stille og roligt fremad og som om at du har det rigtig godt. Jeg kan godt forstå du læser en masse om graviditeten og det lille barn i maven, det er også dejligt og vigtigt at du gør det, men vælg med omhu, hvad du læser ... :o)
Nu er jeg jo ikke jordemoder, men jeg mener at man normalt siger at man helst skal mærke dagligt liv fra ca uge 25. At du således lige nu oplever at han (din lille dreng, dejligt du ved det allerede nu) sparker og er rigtigt aktiv den ene dag og mindre aktiv den næste er helt okay og helt normalt.
Det er tit at den lille i maven sparker og er aktiv på bestemte tidspunkter af døgnet. Det er ofte, hvis du har været meget aktiv, når du så lægger dig ned for at hvile, så kan du mærke at han rumsterer rundt. Nogle kvinder siger også at de tydeligere kan mærke barnet, når de har spist og så efterfølgende lægger sig på sofaen for at slappe af.
Mit råd til dig er derfor at du dagligt prøver at lægge dig ned, slappe lidt af i kroppen, lægger hånden på maven og ser om der så ikke kommer lidt aktivitet. Sørg for at få noget at spise og drikke og nyd så de små tegn han giver dig.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske