Svar: Gravid, jordemoderundersøgelse mv.

12. juni 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære M.

Tillykke med at du venter dig og at I snart bliver en lille familie på fire:o) Også dejligt at høre at det går godt med storesøster, at I trives og at du har kunne bruge mine svar til andre familier:o)

Med hensyn til jordemoderkontrol, så stopper strejken jo heldigvis d.d. og derfor skulle du meget gerne kunne komme til undersøgelse nu. Jeg er helt enig med dig i at du skal have et tjek nu, hvor der er meget kort tid til fødslen - den kan jo i princippet ske når som helst .. måske har du allerede født, nu hvor jeg svarer dig i dag?

Med hensyn til liggende transport, hvis vandet går og barnet ikke står fast, så skyldes dette at der er en lille risiko for, at barnets hånd eller navlesnoren kommer i klemme mellem barnets hoved/numse og bækkenet, når fostervandet går.

Hvis det sker for dig og evt. sker imens du står i supermarkedet så skal du i første omgang tage det roligt og henvende dig til ekspedienten og bede om et sted, hvor du kan ligge og så få ringet til fødeafdelingen og høre, hvordan du videre skal forholde dig. Det er en god ide at have sin vandrejournal på sig her hvor der ikke er så ...

Annonce

... lang tid til en evt. fødsel også fordi du sammen med den gerne skulle have et telefonnummer på fødeafdelingen.

Jordemoderen på fødeafdelingen vil kunne bestille en transport til dig, hvis hun skønner det nødvendigt at du bliver transporteret liggende til sygehuset. Der er ingen grund til at du går i panik, du skal bare tage det stille og roligt og glæde dig over at I snart får en lille en mere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At barnet pludselig kan opleves meget utroligt er helt normalt og måske er det fordi den lille der har lagt sig til rette og sat sig fast ... Det er normalt ikke bekymrende at barnet bevæger sig meget, tværtimod er det mere bekymrende, hvis du ikke mærker noget til den :o)

Plukveer skal du se som noget positivt. Det er gymnastik for din livmoder og tegn på at den er ved at gøre sig klar. Jo flere plukveer, jo bedre er det på nuværende tidspunkt:o)

Jeg håber at ovenstående giver dig lidt ro og så håber jeg at der snart sker noget, så I ikke skal vente for meget - det lyder i hvert fald som om at der er godt gang i den mave og jeg kan godt forstå du synes det er ved at være tungt:o) Rigtig meget held og lykke til jer alle.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor