Svar: Gravid, jordemoderundersøgelse mv.
12. juni 2008
Alder:
0 mdr.
Kære M.
Tillykke med at du venter dig og at I snart bliver en lille familie på fire:o) Også dejligt at høre at det går godt med storesøster, at I trives og at du har kunne bruge mine svar til andre familier:o)
Med hensyn til jordemoderkontrol, så stopper strejken jo heldigvis d.d. og derfor skulle du meget gerne kunne komme til undersøgelse nu. Jeg er helt enig med dig i at du skal have et tjek nu, hvor der er meget kort tid til fødslen - den kan jo i princippet ske når som helst .. måske har du allerede født, nu hvor jeg svarer dig i dag?
Med hensyn til liggende transport, hvis vandet går og barnet ikke står fast, så skyldes dette at der er en lille risiko for, at barnets hånd eller navlesnoren kommer i klemme mellem barnets hoved/numse og bækkenet, når fostervandet går.
Hvis det sker for dig og evt. sker imens du står i supermarkedet så skal du i første omgang tage det roligt og henvende dig til ekspedienten og bede om et sted, hvor du kan ligge og så få ringet til fødeafdelingen og høre, hvordan du videre skal forholde dig. Det er en god ide at have sin vandrejournal på sig her hvor der ikke er så lang tid til en evt. fødsel også fordi du sammen med den gerne skulle have et telefonnummer på fødeafdelingen.
Jordemoderen på fødeafdelingen vil kunne bestille en transport til dig, hvis hun skønner det nødvendigt at du bliver transporteret liggende til sygehuset. Der er ingen grund til at du går i panik, du skal bare tage det stille og roligt og glæde dig over at I snart får en lille en mere.
At barnet pludselig kan opleves meget utroligt er helt normalt og måske er det fordi den lille der har lagt sig til rette og sat sig fast ... Det er normalt ikke bekymrende at barnet bevæger sig meget, tværtimod er det mere bekymrende, hvis du ikke mærker noget til den :o)
Plukveer skal du se som noget positivt. Det er gymnastik for din livmoder og tegn på at den er ved at gøre sig klar. Jo flere plukveer, jo bedre er det på nuværende tidspunkt:o)
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt ro og så håber jeg at der snart sker noget, så I ikke skal vente for meget - det lyder i hvert fald som om at der er godt gang i den mave og jeg kan godt forstå du synes det er ved at være tungt:o) Rigtig meget held og lykke til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske