Svar: Wellnes
6. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Sara
Der er normalt ikke problemer i at gå i svømmehallen eller svømme i wellness-centre, når man er gravid, hvis man i øvrigt er sund og rask og graviditeten forløber uden komplikationer. Et varmt bad eller at svømme i opvarmet vand er ofte meget afslappende, når man er gravid og det kan være rigtig rart at bevæge sig i vand.
Problemerne med mange spabade er den høje temperatur, som er godt for bakterier at trives i. Når man er gravid har man lettere ved at få en urinvejsinfektion og derfor er det en rigtig god idé at du vælger med omhu, når du vælger, hvor du vil gå. Det er vigtigt at hygiejnen virker til at være i orden, vandkvaliteten skal være god, vandet skal virke rent, klart osv og også omgivelserne skal være hygiejnisk i orden.
Da dit urinrør kan være lidt åbent pga graviditeten (og bliver det mere og mere jo længere du når hen i graviditeten), vil det være en god idé at du går på toilettet kort efter du har været i badet. På den måde får du renset urinrøret. Sørg også for at drikke rigeligt med vand, så du får skyllet urinvejene igennem.
Med hensyn til sauna og dampbad, så kan man i princippet godt gå i begge dele. Det kommer dog meget an på hvor varmt det er og hvor længe man opholder sig der. Det er sådan at varmen vil få barnets puls til at stige - det behøver ikke betyde noget, men det er vigtigt at du mærker efter hvordan du selv synes det er behageligt. Hvis du selv føler at det er rart, så er det også okay for dit barn, men hvis du oplever at det kan være lidt ubehageligt, så skal du gå ud.
Hvis du er i tvivl, så er det altid en god idé at kontakte en jordemoder:o) Jeg håber I får en rigtig dejlig tid der og det er dejligt at høre at I er kommet godt frem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske