Svar: Wellnes

6. maj 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Sara

Der er normalt ikke problemer i at gå i svømmehallen eller svømme i wellness-centre, når man er gravid, hvis man i øvrigt er sund og rask og graviditeten forløber uden komplikationer. Et varmt bad eller at svømme i opvarmet vand er ofte meget afslappende, når man er gravid og det kan være rigtig rart at bevæge sig i vand.

Problemerne med mange spabade er den høje temperatur, som er godt for bakterier at trives i. Når man er gravid har man lettere ved at få en urinvejsinfektion og derfor er det en rigtig god idé at du vælger med omhu, når du vælger, hvor du vil gå. Det er vigtigt at hygiejnen virker til at være i orden, vandkvaliteten skal være god, vandet skal virke rent, klart osv og også omgivelserne skal være hygiejnisk i orden.

Da dit urinrør kan være lidt åbent pga graviditeten (og bliver det mere og mere jo længere du når ...

Annonce

... hen i graviditeten), vil det være en god idé at du går på toilettet kort efter du har været i badet. På den måde får du renset urinrøret. Sørg også for at drikke rigeligt med vand, så du får skyllet urinvejene igennem.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til sauna og dampbad, så kan man i princippet godt gå i begge dele. Det kommer dog meget an på hvor varmt det er og hvor længe man opholder sig der. Det er sådan at varmen vil få barnets puls til at stige - det behøver ikke betyde noget, men det er vigtigt at du mærker efter hvordan du selv synes det er behageligt. Hvis du selv føler at det er rart, så er det også okay for dit barn, men hvis du oplever at det kan være lidt ubehageligt, så skal du gå ud.

Hvis du er i tvivl, så er det altid en god idé at kontakte en jordemoder:o) Jeg håber I får en rigtig dejlig tid der og det er dejligt at høre at I er kommet godt frem:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger