Svar: Graviditet og svømning i klorvand

5. maj 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Jeanette

Nu spørger du om noget som går uden for mit faglige område.. jeg kan dog forstælle dig hvad jeg ved om graviditet og svømning/klorvand.

Klor udtørrer huden og det samme gør graviditetshormonerne. Derfor vil det ofte være endnu mere vigtigt at vaske sig efter bad i svømmehal og smøre sig ind i en god fugtighedslotion.

Håret ændrer sig også under graviditeten og kan også blive udtørret af klorvand. Derfor vil en god shampoo og balsam normalt også være at anbefale.

Kvinder kan under graviditeten være plaget af svamp i skeden og hører man til disse kvinder, så kan man ved bad i klorvand opleve at slimhinderne bliver yderligere irriteret. Her kan man vaske sig med en speciel sæbe eller man kan bruge f.eks. Vivag mælkesyrevagitorier eller lignende. Er man slemt angrebet, så bør man altid tale med ...

Annonce

... lægen om det.

Der kan være forskel på klorvand, nogle steder virker mere klorede at bade i end andre... Når man vurderer, hvorvidt man vil gå til vandgymnastik eller lignende for gravide, så må det også holdes op med andre ting. Det er jo vigtigt generelt at holde sig i god form også når man er gravid og netop ved svømning og når man er i vand, har man mulighed for at træne og bevæge alle kroppens muskler på en skånsom og effektiv måde.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvor meget der kan gå via huden og over til barnet tør jeg desværre ikke sige. På siden babykemi.dk finder du forskellige kontakt oplysninger til steder, som måske har forsket eller undersøgt dette. Du er velkommen til at give mig besked, hvis du finder ud af noget om netop dette emne (graviditet og svømning i klorholdigt vand) - så kan alle blive lidt klogere:o)

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor