Svar: Graviditet og svømning i klorvand
5. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Jeanette
Nu spørger du om noget som går uden for mit faglige område.. jeg kan dog forstælle dig hvad jeg ved om graviditet og svømning/klorvand.
Klor udtørrer huden og det samme gør graviditetshormonerne. Derfor vil det ofte være endnu mere vigtigt at vaske sig efter bad i svømmehal og smøre sig ind i en god fugtighedslotion.
Håret ændrer sig også under graviditeten og kan også blive udtørret af klorvand. Derfor vil en god shampoo og balsam normalt også være at anbefale.
Kvinder kan under graviditeten være plaget af svamp i skeden og hører man til disse kvinder, så kan man ved bad i klorvand opleve at slimhinderne bliver yderligere irriteret. Her kan man vaske sig med en speciel sæbe eller man kan bruge f.eks. Vivag mælkesyrevagitorier eller lignende. Er man slemt angrebet, så bør man altid tale med lægen om det.
Der kan være forskel på klorvand, nogle steder virker mere klorede at bade i end andre... Når man vurderer, hvorvidt man vil gå til vandgymnastik eller lignende for gravide, så må det også holdes op med andre ting. Det er jo vigtigt generelt at holde sig i god form også når man er gravid og netop ved svømning og når man er i vand, har man mulighed for at træne og bevæge alle kroppens muskler på en skånsom og effektiv måde.
Hvor meget der kan gå via huden og over til barnet tør jeg desværre ikke sige. På siden babykemi.dk finder du forskellige kontakt oplysninger til steder, som måske har forsket eller undersøgt dette. Du er velkommen til at give mig besked, hvis du finder ud af noget om netop dette emne (graviditet og svømning i klorholdigt vand) - så kan alle blive lidt klogere:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske