Talefejl, rim, remser og sang

5. maj 2008

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Talefejl, rim, remser og sang

Hej,

Denne gang er det hverken søvn mad eller noget andet problematisk, for det går bare derudaf. Elias har for første gang i en længere periode veludhvilede forældre, som igen har fået tid til også at være par og ikke bare forældre...dejligt og tiltrængt.

Mit spørgsmål går på sproget. Han taler rigtig godt både vi og andre kan forstå ham. Han danner efterhånden ret lange sætninger og fortæller i vuggestuen og til folk vi møder, hvad han har lavet i sidste weekend eller til damen i butikken at man skal holde mor i hånden, fordi bilerne er farlige og man skal passe på...

Det er sjovt at høre hvordan et ord danner betydning for ham og hvordan han forsøger at forstå og bruge det i den rigtige sammenhæng. Eks.vis sagde jeg undskyld til ham, fordi jeg kom til at råbe lidt højt af ham, da jeg stod midt i madlavningen, og han ville egentligt bare hjælpe. Efterfølgende sagde han ordet mange gange og da jeg gav ham en agurkskive sagde han undskyld. Så forklarede jeg ham ordet ved at sige, at mor havde sagt undskyld fordi, jeg havde råbt højt af ham og at det ikke var min mening at gøre ham ked af det.

Dagen efter havde han sagt undskyld og givet knus flere gange i løbet af dagen til en pige i vuggestuen, der var lidt ...

Annonce

... trist og ked af det den dag, hvilket han ingen andel havde i.

Idag tabte han sin dukke, også kigger han på den og sige av ked af det? såhh undsyld ikke vilje..

Så det er jo bare rigtig godt, men det der undrer er, at ord han før har kunnet sige helt fejlfrit, nu bliver med talefejl. Mus bliver til min mul, løve til løbe, be' om til bimmer, navne på legekamerater bliver også sagt anderledes.

Han synger meget, både genkendelige sange m. fagter, men også volapyk og det er tydeligt at han eksperimentere med ordene. Eks. babubualualuaaaaaa osv. han råber også meget for tiden.
Førhen har vi fornemmet, at selvom vi ikke har forstået det han har sagt, har der været en mening bag. Nu virker det tit til bare at være en talestrøm uden meningen.

Er det "normalt"? Er det talefejl eller er det bare eksperimenterende med ordene?

Talefejl eller ej, så er det en fantastisk tid, og herligt at blive mødt af sin dreng i døren som siger hej trold og giver et fantastisk vådt kys og når man putter elser dig mor, månen passe på dig, sov godt!!! og afskeden i vuggestuen er farvel og tak for i dag.

Så kan det godt være man føler man har irettesat og skældet meget ud, men det andet hører han da også:-)

Ser frem til dit svar.

Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin