Svar: Jeg er gravid
23. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lauges mor
Et stort tillykke, hvor er det dog fantastisk at du er blevet gravid så hurtigt og selvfølgelig er det dejligt for jer alle:o)
Det bliver naturligvis lidt hårdt med to så små børn, modsat kan man sige at fordelen ved at Lauge ikke er ældre end måske 15 måneder er, at han jo så stadig er så lille at han ikke vil kunne klare sig selv. Du kommer således ikke til at stille for store forventninger til ham, men er nødt til at give ham lige så meget opmærksomhed og hjælp som tidligere.
To børn med så lille aldersforskel kalder man pseudotvillinger og det mest problematiske omkring dette er ofte, hvis den yngste begynder at overhale den ældste - det ses især hvis den ældste er en dreng og den yngste er en pige og man skal her være meget opmærksom på ikke at sammenligne og skabe konkurrence mellem de to: "Hvorfor kan du ikke spise lige så pænt som lillesøster, hun er jo yngre end dig"...
Får I to drenge, så kan det være problematisk hvis den ældste er blid og følsom og den yngste er meget stridbar og stærk. De to drenge vil naturligt blive meget afhængige af hinanden, men de vil også konkurrere og her kan der opstå konflikter, hvis den yngste er stærkere end den ældste...
Når dette er sagt, så skal man jo heller ikke gøre det mere problematisk end det er og vi vokser alle med opgaven. Børn med kort aldersforskel kan have stor glæde af hinanden og du skal se det som en gave. Det er jo det I har ønsket jer og det er dejligt at "naturen" har bestemt at det var sådan det skulle være:o)
Du må gå ud fra at din krop er helt parat, når du er blevet gravid og at du sagtens kan klare en ny graviditet og fødsel. Så nu skal du bare nyde det:o) Endnu engang tillykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske