Svar: Jeg er gravid

23. april 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Lauges mor

Et stort tillykke, hvor er det dog fantastisk at du er blevet gravid så hurtigt og selvfølgelig er det dejligt for jer alle:o)

Det bliver naturligvis lidt hårdt med to så små børn, modsat kan man sige at fordelen ved at Lauge ikke er ældre end måske 15 måneder er, at han jo så stadig er så lille at han ikke vil kunne klare sig selv. Du kommer således ikke til at stille for store forventninger til ham, men er nødt til at give ham lige så meget opmærksomhed og hjælp som tidligere.

To børn med så lille aldersforskel kalder man pseudotvillinger og det mest problematiske omkring dette er ofte, hvis den yngste begynder at overhale den ældste - det ses især hvis den ældste er en dreng og den yngste er en pige og man skal her være meget opmærksom på ikke at sammenligne og skabe konkurrence mellem de to: "Hvorfor kan du ikke spise lige ...

Annonce

... så pænt som lillesøster, hun er jo yngre end dig"...

Får I to drenge, så kan det være problematisk hvis den ældste er blid og følsom og den yngste er meget stridbar og stærk. De to drenge vil naturligt blive meget afhængige af hinanden, men de vil også konkurrere og her kan der opstå konflikter, hvis den yngste er stærkere end den ældste...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når dette er sagt, så skal man jo heller ikke gøre det mere problematisk end det er og vi vokser alle med opgaven. Børn med kort aldersforskel kan have stor glæde af hinanden og du skal se det som en gave. Det er jo det I har ønsket jer og det er dejligt at "naturen" har bestemt at det var sådan det skulle være:o)

Du må gå ud fra at din krop er helt parat, når du er blevet gravid og at du sagtens kan klare en ny graviditet og fødsel. Så nu skal du bare nyde det:o) Endnu engang tillykke og rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.