Svar: Er jeg gravid eller skør?

2. april 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Hvor gerne jeg end ville, så kan jeg jo ikke fortælle dig om du er gravid eller ej:o) Du fortæller at du har taget p-piller i en længere periode, er stoppet med dem, men at I har brug kondom og været meget påpasselige, når I har været sammen. Sandsynligheden for graviditet er derfor meget lille, men igen så er naturen jo nogle gange helt sin egen og giver visse overraskelser...

Din beskrivelse "vi har passet på" - hvad ligger der i det? Hvis I har haft ubeskyttet samleje, har brugt metoden "afbrudt samleje" som prævention, så kan det godt være at du er blevet gravid. Det er sådan at der vil komme lidt præ-sperm som vil være fyldt med sædceller inden den egentlige sæd kommer med udløsningen. ...

Annonce

... Selvom din mand således har trukket sig ud af dig inden han har fået udløsning, så kan du altså godt have fået nogle sædceller i dig og være blevet gravid. Hvis I modsat har brugt kondom hele tiden og der ikke har været problemer med at få kondomet sat på, at det sprang eller andet, så vil sandsynligheden for graviditet være meget lille.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg kan godt forstå at du gerne vil være gravid og det er rigtig dejligt at I arbejder så målrettet mod det. Det er også rigtig dejligt at I virkelig nu kan arbejde på det og jeg håber at det vil lykkes for jer meget hurtigt. Hvorvidt du allerede er gravid kan kun en graviditetstest fortælle, så der er ikke andet for end at du må tage en tur på apoteket:o)

Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor