Svar: Er jeg gravid eller skør?
2. april 2008
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Hvor gerne jeg end ville, så kan jeg jo ikke fortælle dig om du er gravid eller ej:o) Du fortæller at du har taget p-piller i en længere periode, er stoppet med dem, men at I har brug kondom og været meget påpasselige, når I har været sammen. Sandsynligheden for graviditet er derfor meget lille, men igen så er naturen jo nogle gange helt sin egen og giver visse overraskelser...
Din beskrivelse "vi har passet på" - hvad ligger der i det? Hvis I har haft ubeskyttet samleje, har brugt metoden "afbrudt samleje" som prævention, så kan det godt være at du er blevet gravid. Det er sådan at der vil komme lidt præ-sperm som vil være fyldt med sædceller inden den egentlige sæd kommer med udløsningen. Selvom din mand således har trukket sig ud af dig inden han har fået udløsning, så kan du altså godt have fået nogle sædceller i dig og være blevet gravid. Hvis I modsat har brugt kondom hele tiden og der ikke har været problemer med at få kondomet sat på, at det sprang eller andet, så vil sandsynligheden for graviditet være meget lille.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil være gravid og det er rigtig dejligt at I arbejder så målrettet mod det. Det er også rigtig dejligt at I virkelig nu kan arbejde på det og jeg håber at det vil lykkes for jer meget hurtigt. Hvorvidt du allerede er gravid kan kun en graviditetstest fortælle, så der er ikke andet for end at du må tage en tur på apoteket:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske