Søskende og sprogbrug

2. april 2008

Kategori:
Alder:
2 år

Søskende og sprogbrug

Hej Helen

Vi har en pige på knap 4 og to piger på 2 år. De leger som oftest rigtig godt sammen og har efterhånden mere og mere glæde af hinanden - og det er bare skønt. Men når det så er sagt, så har de også dage hvor konflikterne "regner ned" gang på gang.

Det kan være at vi sidder rundt om bordet og spiser, og så begynder én af pigerne at sige: MIN mor, eller MIN far, MIN morfar etc det lyder måske meget banalt, men en sådan ting kan få de to andre helt op og ringe, for det er jo også deres mor, far eller morfar..... Vi prøver jo stille og roligt at forklare at det er deres allesammens mor, far el. morfar og de falder lidt ned igen, men snakken kører igen dagen efter eller en halv time efter.

Den store pige kan også få dage hvor hun konstant går efter det som de små søstre har i hænderne. HVIS vi ser det beder vi hende om at give det til dem igen, ofte vil hun ikke selv gøre det og vi må prøve at gøre andet legetøj interessant for at give genstanden retur.

Vores store pige er fan af Asrid Lindgrens film, Pippi er den store helt men nu er det ...

Annonce

... efterhånden også alle de andre, rigtig hyggeligt, MEN nu har vi senest set Madicken som faldt i rrrigtig god jord, men det overrakede mig meget hvilket sprog de bruger. Pigerne bander og taler midest talt rigtig grimt til hinanden. Derudover bliver der jo sagt "dumme mor" etc. Så nu har vi 3 børn som synes det er super sjovt at sidde og sige dumme mor og meget andet. Derudover kommer "lille prut" med i hveranden sætning..... hvordan tackler vi dette sprog.....

Derudover har jeg nu haft 2 episoder hvor den store pige løber væk når jeg står alene med alle 3 børn i byen eller foran institutionen. Hun løber ikke direkte ud på vejen, men hun løber på fortorv ud til vej, hvor det IKKE er forsvarligt at hun løber alene. Hun gør det fordi hun er sur over ikke at ville køre eller for ikke at få lov til at bestemme. Jeg har talt meget med hende om det, og fortalt at jeg bliver bange og ked af det når hun løber væk, fordi jeg er bange for at der kan ske noget med hende. Hun siger at hun aldrig gør det igen, men nu er det sket to gange.

På forhånd tak
Mor og far til 3

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!