Brev:
Søskende og sprogbrug
2. april 2008
Alder:
2 år
Søskende og sprogbrug
Hej Helen
Vi har en pige på knap 4 og to piger på 2 år. De leger som oftest rigtig godt sammen og har efterhånden mere og mere glæde af hinanden - og det er bare skønt. Men når det så er sagt, så har de også dage hvor konflikterne "regner ned" gang på gang.
Det kan være at vi sidder rundt om bordet og spiser, og så begynder én af pigerne at sige: MIN mor, eller MIN far, MIN morfar etc det lyder måske meget banalt, men en sådan ting kan få de to andre helt op og ringe, for det er jo også deres mor, far eller morfar..... Vi prøver jo stille og roligt at forklare at det er deres allesammens mor, far el. morfar og de falder lidt ned igen, men snakken kører igen dagen efter eller en halv time efter.
Den store pige kan også få dage hvor hun konstant går efter det som de små søstre har i hænderne. HVIS vi ser det beder vi hende om at give det til dem igen, ofte vil hun ikke selv gøre det og vi må prøve at gøre andet legetøj interessant for at give genstanden retur.
Vores store pige er fan af Asrid Lindgrens film, Pippi er den store helt men nu er det efterhånden også alle de andre, rigtig hyggeligt, MEN nu har vi senest set Madicken som faldt i rrrigtig god jord, men det overrakede mig meget hvilket sprog de bruger. Pigerne bander og taler midest talt rigtig grimt til hinanden. Derudover bliver der jo sagt "dumme mor" etc. Så nu har vi 3 børn som synes det er super sjovt at sidde og sige dumme mor og meget andet. Derudover kommer "lille prut" med i hveranden sætning..... hvordan tackler vi dette sprog.....
Derudover har jeg nu haft 2 episoder hvor den store pige løber væk når jeg står alene med alle 3 børn i byen eller foran institutionen. Hun løber ikke direkte ud på vejen, men hun løber på fortorv ud til vej, hvor det IKKE er forsvarligt at hun løber alene. Hun gør det fordi hun er sur over ikke at ville køre eller for ikke at få lov til at bestemme. Jeg har talt meget med hende om det, og fortalt at jeg bliver bange og ked af det når hun løber væk, fordi jeg er bange for at der kan ske noget med hende. Hun siger at hun aldrig gør det igen, men nu er det sket to gange.
På forhånd tak
Mor og far til 3