Svar: Er det en tidlig graviditet?
9. marts 2008
Alder:
0 mdr.
Kære K
Hvor er det dejligt at I fortsat forsøger at få en lille ny og hvor er jeg priviligeret, at få lov til sådan at følge med her fra sidelinien - tusind tak for det. Jeg håber og krydser alt hvad jeg kan, for at det lykkes for jer...:o)
Jeg tør ikke sige hvorvidt du er gravid, kan regne med denne graviditet eller ej - jeg synes du, alt taget i betragtning, skal bede din læge om at få en henvisning til en gynækolog, hvor du vil kunne få helt klart svar på dine spørgsmål.
Med hensyn til ægløsning og hvornår ægget sætter sig fast, så er det sådan at når ægget bliver befrugtet så sker det i æggelederen og herfra bevæger det sig så langsomt mod livmoderen. Det er en lidt besværlig rejse for det befrugtede æg, som må mase sig igennem slimhinden for at komme til livmoderen. Her skal ægget finde en plads at hæfte sig, ægget mister sin skal og man kalder nu ægget for en blastocyst. Den sætter sig fast på slimhinden i livmoderen og det sætter gang i dannelse af nogle forskellige hormoner som sendes ud i moderens blodbane for at påvirke hende immunsystem. Alt dette tager ca 8 dage.
Herefter ændrer slimhinden sig i hele livmoderen og den bliver tykkere. Slimproppen som sidder i selve livmoderhalsen dannes og slimhinden begynder at danne blodkar som forgrener sig for at kunne give næringsstoffer til blastocysten. I løbet af de næste dage, når vi når op omkring 12 dage efter befrugtningen, så begynder der at dannes moderkage, navlesnor og fosterhinder. Ca 3 uger efter befrugtningen dannes centralnervesystemet og man kan se at de første hjerneanlæg dukker op. Det er dog stadig svært at se at det skal blive til et lille menneske:o) Man kalder det for et Embryo.
Hvornår begynder livet så? Nogen mener jo at det allerede er når det lille embryo sætter sig fast i livmoderslimhinden - altså en uge efter befrugtningen, andre mener at man ikke kan tale om liv så længe embryoet ikke har et centralnervesystem, altså ca 3 uger efter befrugtningen...
Hvad det præcist er du mærker, tør jeg ikke svare på, men min umiddelbare tanke er at du jo godt kan have et befrugtet æg, som bevæger sig igennem æggelederen ned til livmoderen for at sætte sig fast. Hvis dette lykkes, så bliver du gravid, men hvis et eller andet i denne proces ikke lykkes, ja så vil du udstøde det befrugtede æg.
Jeg håber dette hjælper dig lidt videre? Stort knus herfra, krydser alt hvad krydses kan og håber det lykkes for jer denne gang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske