Svar: Gravid, ligamentsmerter og hård mave

4. marts 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Tea

Tillykke med graviditeten, hvor er det dejligt at høre at du har det så godt og alt skrider planmæssigt frem:o)

Det lyder ganske rigtigt som ligamentsmerter det du oplever. Ligamenter er det bindevæv som holder din livmoder på plads og når din livmoder vokser, løfter sig og lægger sig til rette i dit underliv for at skabe de bedste betingelser for dit barn, så kan du mærke det som smerter - lidt menstruationslignende smerter.

I begyndelsen er det ofte meget tydeligt, men hele graviditeten igennem vil du kunne mærke at din livmoder vokser. I disse perioder vil du derfor kunne mærke lidt ligamentsmerter, følelsen af dem ændrer sig dog lidt i takt med at du kommer længere og længere hen i graviditeten og barnet tynger i livmoderen - men de vil som sagt være der hele vejen igennem. Det vil især være i begyndelsen, omkring uge 18, ingen omkring 28-30 uge og fra ca uge 36 og frem til fødslen at du vil kunne mærke dem en gang imellem. Især i disse perioder ved man at livmoderen vokser i ryk.

Ligamentsmerter kan i perioder være der hele tiden og i andre perioder opstå i forbindelse med at du bevæger dig omkring. Det er helt normalt at du fornemmer det forskelligt i takt med at graviditeten skrider frem.

Det er også meget normalt at få lidt problemer med hård mave. Det skyldes at der i graviditeten sker nogle hormonelle ændringer. Hormonerne påvirker dine tarmbevægelser og gør at tarmen begynder at slappe lidt mere af og det betyder at afføringen ikke ...

Annonce

... kommer igennem tarmsystemet med samme hast som tidligere - derfor kan man opleve problemer med hård mave.

I den sidste del af graviditeten hvor livmoderen er stor vil den naturligt også trykke på tarmene. Dette vil på samme måde kunne nedsætte tarmperistaltikken og medføre forstoppelse.

Det er vigtigt og rigtig godt at du er opmærksom på den kost du indtager. Det er vigtigt at du spiser en fiberrig kost, som rugbrød og grøntsager (rodfrugter, løg, porrer og kålarter). Fiber i kosten trækker vand til sig inde i tarmen og gør således at afføringen bliver mere blød og for en bedre form. Det kræver dog at man husker at indtage godt med væske og her er det vand du skal drikke - meget gerne mellem 1-2 liter vand dagligt. Kaffe og te holdes på et minimum.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne spise nogle svesker, drikke sveskejuice eller spise f.eks. abrikoser eller lignende. Det kan også hjælpe til med at gøre afføringen lidt mere lind.

Hvis du har meget problem med hård mave, så kan du tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant at du tager noget afføringsmiddel. Det er vigtigt at du sørger for at holde gang i maven, da det er med til at forebygge hæmorider, som kan være en stor graviditetsgene. Derudover er det rigtig vigtigt at du sørger for ikke at holde dig - når du mærker at du har afføringstrang, så skal du gå på toilettet.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med det hele og tak for dine pæne ord til min side:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder