Brev:
Gravid, ligamentsmerter og hård mave
4. marts 2008
Alder:
0 mdr.
Gravid, ligamentsmerter og hård mave
Kære Helen
Jeg er gravid i 6. uge:-) - og har et par spørgsmål vedr. de graviditets symptomer, jeg har.
Jeg har siden min ægløsning haft en 'ulmen' omkring livmor og skamben - det føles lidt som menstruationssmerter, og jeg formoder - ud fra dine svar til andre brugere med lignende symptomer - at det muligvis er ligamentsmerter.
Min læge, som jeg besøgte i går, sagde, at det er helt naturligt - og jeg har da også en rigtig god 'fornemmelse' af det og er ikke bekymret.
Jeg har dog alligevel et par spørgsmål:
Jeg stoppede med p-piller omkring 1. januar 2008 - og fik første mens 24 januar - op til min efterfølgende ægløsning fik jeg konstante 'smerter' og ulmen omkring livmoder og højreæggestok (8-11 feb)- og det blev så kraftigt at jeg tog til lægen, da jeg blev bekymret om der var noget galt.
Heldivis havde jeg hverken underlivsbetændelse eller klamydia - men, som min læge udtrykte det: "du er bare super fertil - gå du hjem og hyg dig med dig kæreste, og ring hvis din mens udebliver".
Og det gav bonus:-)
Mine ægløsnings-'smerter' gik over til den ulmen og ømhed omkring livmor og skamben, som jeg har nu - og jeg havde med det samme en stærk fornemmelse af at være gravid!
Vi er glade og lykkelige for at det er gået så let - ved at det ikke altid er tilfældet.
Det jeg så er nysgerrig efter at høre er:
Hvor lang tid er det 'normalt' at have ligamentsmerter?
Og er det normalt, at de er der stort set hele tiden?
Udover ligamentsmerter har jeg endnu ikke andre symtomer end hård mave - den er til gengæld rigtig hård. Jeg har altid haft en sund fordøjelse, men nu er det en kamp at gå på toilettet.
Er der noget jeg kan gøre for at afhjælpe lidt?
Jeg spiser gravitamin, Kalktilskud, da jeg har intolerance overfor mælkeprodukter - og en smule jerndråber der hjælper meget på mit energiniveau (jeg tog dem også inden jeg blev gravid)
Derudover spiser jeg forholdsvis sundt og fiberrigt - og har siden dec. holdt mig fra sukker - og spist mindre hvedemel (hvilket har gjort at jeg er mindre oppustet - også selvom jeg er gravid.)
Jeg er i øvrigt af en dietist blevet anbefalt at spise EyeQ - det skulle være godt for opbygning af barnets nervesystem - men min læge synes ikke jeg skal tage det, da der er et præparat i pillerne, hun ikke ved hvad er. Har du nogle erfaringer med det?
Og -så vil jeg bare sige tak for en god og meget informativ side. Den har været meget brugbar her, hvor der dukker 1000 nye spørgsmål op:-)
Mange hilsner
Tea