Gravid, ligamentsmerter og hård mave

4. marts 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Gravid, ligamentsmerter og hård mave

Kære Helen

Jeg er gravid i 6. uge:-) - og har et par spørgsmål vedr. de graviditets symptomer, jeg har.

Jeg har siden min ægløsning haft en 'ulmen' omkring livmor og skamben - det føles lidt som menstruationssmerter, og jeg formoder - ud fra dine svar til andre brugere med lignende symptomer - at det muligvis er ligamentsmerter.

Min læge, som jeg besøgte i går, sagde, at det er helt naturligt - og jeg har da også en rigtig god 'fornemmelse' af det og er ikke bekymret.

Jeg har dog alligevel et par spørgsmål:

Jeg stoppede med p-piller omkring 1. januar 2008 - og fik første mens 24 januar - op til min efterfølgende ægløsning fik jeg konstante 'smerter' og ulmen omkring livmoder og højreæggestok (8-11 feb)- og det blev så kraftigt at jeg tog til lægen, da jeg blev bekymret om der var noget galt.

Heldivis havde jeg hverken underlivsbetændelse eller klamydia - men, som min læge udtrykte det: "du er bare super fertil - gå du hjem og hyg dig med dig kæreste, og ring hvis din mens udebliver".

Og det gav bonus:-)

Mine ægløsnings-'smerter' gik over til den ulmen og ømhed omkring livmor og skamben, som jeg har nu - og jeg havde med det samme en stærk fornemmelse af at være gravid!

Vi er glade og lykkelige for at det ...

Annonce

... er gået så let - ved at det ikke altid er tilfældet.

Det jeg så er nysgerrig efter at høre er:

Hvor lang tid er det 'normalt' at have ligamentsmerter?

Og er det normalt, at de er der stort set hele tiden?

Udover ligamentsmerter har jeg endnu ikke andre symtomer end hård mave - den er til gengæld rigtig hård. Jeg har altid haft en sund fordøjelse, men nu er det en kamp at gå på toilettet.

Er der noget jeg kan gøre for at afhjælpe lidt?

Jeg spiser gravitamin, Kalktilskud, da jeg har intolerance overfor mælkeprodukter - og en smule jerndråber der hjælper meget på mit energiniveau (jeg tog dem også inden jeg blev gravid)

Derudover spiser jeg forholdsvis sundt og fiberrigt - og har siden dec. holdt mig fra sukker - og spist mindre hvedemel (hvilket har gjort at jeg er mindre oppustet - også selvom jeg er gravid.)

Jeg er i øvrigt af en dietist blevet anbefalt at spise EyeQ - det skulle være godt for opbygning af barnets nervesystem - men min læge synes ikke jeg skal tage det, da der er et præparat i pillerne, hun ikke ved hvad er. Har du nogle erfaringer med det?

Og -så vil jeg bare sige tak for en god og meget informativ side. Den har været meget brugbar her, hvor der dukker 1000 nye spørgsmål op:-)

Mange hilsner

Tea

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor