Svar: Gravid spisetrold

19. februar 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Emils småtykke mor

Nu er jeg jo ikke hverken jordemoder eller læge og ved trods alt mest om børn, når de er kommet ud..:o) Men min umiddelbare tanke er, at du måske i stedet for at gå på en kur, skulle forsøge at spise lidt mere sundt, skære ned på forbruget af lyst brød, kakao osv...

Det er rigtigt at mange gravide oplever kvalme eller opkast i løbet af graviditeten. Det stopper som regel inden uge 15. Det er dog sådan at det er noget man holder øje med, det er ikke sundt for hverken mor eller barn, hvis mor kaster op og hvis kvalmen og opkastningerne er så voldsomme, at de påvirker den gravides almentilstand og forårsager et vist vægttab, så vil man nogle gange overveje om det er nødvendigt at indlægge den gravide. Du kan derfor ikke resonere dig frem til, at hvis man kan tåle at tabe sig fordi man har kvalme og opkastning, så kan man også tåle at gå på diæt...

Det er en god idé at spise små hyppige måltider, det kunne være en grovbolle eller en gulerod, som du tager ind imellem dine hovedmåltider. Derudover så hjælper det faktisk mange at spise en håndfuld mandler, når de har kvalme og tendens til sure opstød.

Du bør leve efter de 8 kostråd:

- Spis frugt og grønt - 6 om dagen
- Spis fisk og ...

Annonce

... fiskepålæg flere gange om ugen
- Spis kartofler, ris, pasta og groft brød dagligt
- Spar på sukker, især fra sodavand, slik og kager
- Spar på fedt, især fra mejeriprodukter og kød
- Spis varieret
- Sluk tørsten i vand
- Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen

Det er naturligt at du bliver mere sulten, jo længere hen i graviditeten du kommer. Når dit barn vokser og din krop forandrer sig, så vil du have et større energibehov... men ikke så meget at det er nødvendigt at spise for to:o) Du skal naturligvis ikke gå rundt og være sulten hele tiden, men skal netop derfor sørge for at indtage nogle sunde mellemmåltider.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sørg for at holde dig i god form, det kan du gøre ved at gå en rask tur hver dag, cykle, gå til svømning eller andet, som du er glad for og som vil interessere dig. Det er vigtigt for at holde vægten men også fordi du, hvis du er i god form, vil være fysisk bedre rustet til at klare fødslen. Dit barn har det også bedre inde i maven, hvis du søger for at holde dig i form.

Sundhedsstyrelsen har sammen med fødevarestyrelsen lavet en pjece om gravide og kost. Den kan downloades på sundhedsstyrelsens hjemmeside - jeg sender dig et link:o)

Fortsat held og lykke med den lille i maven og den søde Emil.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor