Svar: Gravid spisetrold
19. februar 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Emils småtykke mor
Nu er jeg jo ikke hverken jordemoder eller læge og ved trods alt mest om børn, når de er kommet ud..:o) Men min umiddelbare tanke er, at du måske i stedet for at gå på en kur, skulle forsøge at spise lidt mere sundt, skære ned på forbruget af lyst brød, kakao osv...
Det er rigtigt at mange gravide oplever kvalme eller opkast i løbet af graviditeten. Det stopper som regel inden uge 15. Det er dog sådan at det er noget man holder øje med, det er ikke sundt for hverken mor eller barn, hvis mor kaster op og hvis kvalmen og opkastningerne er så voldsomme, at de påvirker den gravides almentilstand og forårsager et vist vægttab, så vil man nogle gange overveje om det er nødvendigt at indlægge den gravide. Du kan derfor ikke resonere dig frem til, at hvis man kan tåle at tabe sig fordi man har kvalme og opkastning, så kan man også tåle at gå på diæt...
Det er en god idé at spise små hyppige måltider, det kunne være en grovbolle eller en gulerod, som du tager ind imellem dine hovedmåltider. Derudover så hjælper det faktisk mange at spise en håndfuld mandler, når de har kvalme og tendens til sure opstød.
Du bør leve efter de 8 kostråd:
- Spis frugt og grønt - 6 om dagen
- Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
- Spis kartofler, ris, pasta og groft brød dagligt
- Spar på sukker, især fra sodavand, slik og kager
- Spar på fedt, især fra mejeriprodukter og kød
- Spis varieret
- Sluk tørsten i vand
- Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen
Det er naturligt at du bliver mere sulten, jo længere hen i graviditeten du kommer. Når dit barn vokser og din krop forandrer sig, så vil du have et større energibehov... men ikke så meget at det er nødvendigt at spise for to:o) Du skal naturligvis ikke gå rundt og være sulten hele tiden, men skal netop derfor sørge for at indtage nogle sunde mellemmåltider.
Sørg for at holde dig i god form, det kan du gøre ved at gå en rask tur hver dag, cykle, gå til svømning eller andet, som du er glad for og som vil interessere dig. Det er vigtigt for at holde vægten men også fordi du, hvis du er i god form, vil være fysisk bedre rustet til at klare fødslen. Dit barn har det også bedre inde i maven, hvis du søger for at holde dig i form.
Sundhedsstyrelsen har sammen med fødevarestyrelsen lavet en pjece om gravide og kost. Den kan downloades på sundhedsstyrelsens hjemmeside - jeg sender dig et link:o)
Fortsat held og lykke med den lille i maven og den søde Emil.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske