Gravid spisetrold

19. februar 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Gravid spisetrold

Kære Helen

Nogle gravide kaster op og taber sig - andre æder hele tiden! Jeg hører til i den sidste kategori. Og jeg er ved at blive tosset: er KONSTANT sulten og to timer er max for, hvor længe jeg kan gå, uden at få "hul i maven". Det eneste, der hjælper på kvalmen, er ligledes at spise. Sådan havde jeg det også, dengang jeg var gravid første gang. Så det kommer vel ikke bag på mig.

Jeg prøver selvfølgelig at spise sundt... rugbrød og frugt og drikke te og vand, men min trang kræver desværre også sin mindre andel af varm kakao (fordi jeg ikke kan lide min ellers så elskede kaffe, når jeg er gravid), croissanter og juice, fordi... jamen det har jeg så utrolig stor lyst til, især når jeg har kvalme. Hvidt brød og juice. To ting jeg ellers normalt sjældent indtager.

Det har selvfølgelig resulteret i, at der allerede har sneget sig mindst to kilo på... i 10. uge! (plus lidt fra julen måske) Bukserne strammer, og maven stritter. Suk - for det er jo ikke barnet, der fylder endnu.

Jeg vil så nødig ende som hval, og jeg har i forvejen tre andre kilo, jeg slås med, og jeg orker ikke være så kvabset. Derfor overvejer jeg, om jeg ...

Annonce

... kan gå lidt på kur. Bare lidt. Jeg ved godt, det ofte frarådes, men jeg er ikke så langt henne, at barnet har det store behov for energi fra min mad, og alle dem, der kaster op og taber sig de første måneder - det må vel også svare til at gå på kur? Så... det må vel i princippet være "forsvarligt" ift. fosteret?

Den kur, der virker bedst for mig, er at afstå helt fra sukker og kulhydrater i en isoleret periode på en til to uger. Så taber jeg to-tre kilo. (Spiser så masser af grønt og magert kød. En smule rugbrød.)

Jeg tror, den lidt bombastiske men hurtige løsning er den bedste løsning for mig nu, fordi jeg ved, at længere, nidkær kostomlægning og askese er ret svært for mig, når jeg er gravid! Der er så meget andet, man ikke må/kan, og jeg ved, jeg ikke kan holde mig i skindet i ni måneder. Men to uger er overkommeligt.

Kan det skade fosterets udvikling, at jeg i en kortere periode afstår fra netop sukker og kulhydrater? Det får jo kroppen til at gå i ketose, men der er jo nok, den lille gnalling i maven kan tære på af depoter på min krop ellers... eller hvad siger du?

Har du alternative ideer?

Hilsner
Emils småtykke mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger