Brev:
Gravid spisetrold
19. februar 2008
Alder:
0 mdr.
Gravid spisetrold
Kære Helen
Nogle gravide kaster op og taber sig - andre æder hele tiden! Jeg hører til i den sidste kategori. Og jeg er ved at blive tosset: er KONSTANT sulten og to timer er max for, hvor længe jeg kan gå, uden at få "hul i maven". Det eneste, der hjælper på kvalmen, er ligledes at spise. Sådan havde jeg det også, dengang jeg var gravid første gang. Så det kommer vel ikke bag på mig.
Jeg prøver selvfølgelig at spise sundt... rugbrød og frugt og drikke te og vand, men min trang kræver desværre også sin mindre andel af varm kakao (fordi jeg ikke kan lide min ellers så elskede kaffe, når jeg er gravid), croissanter og juice, fordi... jamen det har jeg så utrolig stor lyst til, især når jeg har kvalme. Hvidt brød og juice. To ting jeg ellers normalt sjældent indtager.
Det har selvfølgelig resulteret i, at der allerede har sneget sig mindst to kilo på... i 10. uge! (plus lidt fra julen måske) Bukserne strammer, og maven stritter. Suk - for det er jo ikke barnet, der fylder endnu.
Jeg vil så nødig ende som hval, og jeg har i forvejen tre andre kilo, jeg slås med, og jeg orker ikke være så kvabset. Derfor overvejer jeg, om jeg kan gå lidt på kur. Bare lidt. Jeg ved godt, det ofte frarådes, men jeg er ikke så langt henne, at barnet har det store behov for energi fra min mad, og alle dem, der kaster op og taber sig de første måneder - det må vel også svare til at gå på kur? Så... det må vel i princippet være "forsvarligt" ift. fosteret?
Den kur, der virker bedst for mig, er at afstå helt fra sukker og kulhydrater i en isoleret periode på en til to uger. Så taber jeg to-tre kilo. (Spiser så masser af grønt og magert kød. En smule rugbrød.)
Jeg tror, den lidt bombastiske men hurtige løsning er den bedste løsning for mig nu, fordi jeg ved, at længere, nidkær kostomlægning og askese er ret svært for mig, når jeg er gravid! Der er så meget andet, man ikke må/kan, og jeg ved, jeg ikke kan holde mig i skindet i ni måneder. Men to uger er overkommeligt.
Kan det skade fosterets udvikling, at jeg i en kortere periode afstår fra netop sukker og kulhydrater? Det får jo kroppen til at gå i ketose, men der er jo nok, den lille gnalling i maven kan tære på af depoter på min krop ellers... eller hvad siger du?
Har du alternative ideer?
Hilsner
Emils småtykke mor