Svar: Amning og gravid?

5. februar 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Lise

Tak for dit brev, hvor er det dejligt at I arbejder så aktivt på at give jeres lille pige en lillebror eller lillesøster:o)

Både fertilitet, seksualitet og prævention har betydning for vores evne til at reproducere og amning spiller ind på alle 3 dele. Man ved at kvinder som ammer, har en reduceret mulighed for at blive gravide, men helt hvordan det hænger sammen er endnu ikke klarlagt.

Man ved at det at børn dier og hyppigheden af at barnet kommer til bryst har betydning fordi det hindrer ægløsning. Dertil kommer at amning nogle gange spiller ind på slimhinden i livmoderen, i livmoderhalsen - det er således ikke unormalt at kvinder har problemer med tørhed i skeden og derfor ofte har behov for at der bruges glidecreme ved samleje.

Undersøgelser lavet i blandt andet Danmark og Skotland viser at en kvinde ikke får ægløsning, hvis hun ammer mindst 6 gange i døgnet og amninger udgør mindst 65 minutter. Der er modsat også lavet undersøgelser som viser at nogle kvinder ikke har ægløsning selvom de ammer mindre end dette...

Der er rigtigt mange faktorer som spiller ind og det er meget komplekst at gå ind i her. Helt overordnet kan man dog sige at der er stor variation fra kvinde til kvinde og mellem første, anden, tredie fødsel osv. Intet er fuldstændig ens.

Da du trods amning nu har fået menstruation og også oplever ændret udflåd ved ægløsningstidspunkt, så tænker jeg at chancen for at du har ægløsning er stor. For at være sikker kan du dog forsøge dig med en ægløsningstest.

Med hensyn til ...

Annonce

... udflåd, så vil mange kvinder oplever, at mængden af udflåd øges ved ægløsning. Dette letter sædcellernes vej til ægcellen, og er således kvindekroppens måde at øge muligheden for befrugtning. Samtidig vil udflåddet ved ægløsning være mere klæbrigt og kan trækkes ud mellem to fingre. Igen for at sikre chancen for befrugtning. Selvom man er gravid, så vil man stadig have udflåd, men det vil ændre sig netop fordi man er gravid. Udflåd er nødvendigt for os, det fugter, renser og holder vores system i balance hele tiden:o)

Med hensyn til hvor tit man skal have sex, så er det rigtigt at man normalt har sagt at hver 2 dag var godt, fordi man derved ligesom sikrede at manden havde flere sædceller. Nu viser ny forskning dog at hyppig sex kan være en fordel.

I Australien har man lavet en undersøgelse på 42 mænd med dårlig sædkvalitet og bedt dem om at få udløsning dagligt i en uge. Deres sædkvalitet blev sammenlignet med sædkvaliteten fra andre mænd, der havde holdt 3 dages afholdenhed og det viste sig at sædkvaliteten var bedre hos de mænd, som have haft udløsning dagligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg tænker at chancen for at du allerede er gravid er stor. Da I har haft sex på dit ægløsningstidspunkt og da vi går ud fra at du rent faktisk har ægløsning fordi du har menstruation - så er chancen for graviditet stor.

Nogle gange er vi dog ikke selv herre over hvad der sker, men jeg synes I skal blive ved med at forsøge og er det ikke lykkedes denne gang, så sker det nok snart:o)

Jeg krydser i hvert fald fingre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder