Svar: Amning og gravid?
5. februar 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Lise
Tak for dit brev, hvor er det dejligt at I arbejder så aktivt på at give jeres lille pige en lillebror eller lillesøster:o)
Både fertilitet, seksualitet og prævention har betydning for vores evne til at reproducere og amning spiller ind på alle 3 dele. Man ved at kvinder som ammer, har en reduceret mulighed for at blive gravide, men helt hvordan det hænger sammen er endnu ikke klarlagt.
Man ved at det at børn dier og hyppigheden af at barnet kommer til bryst har betydning fordi det hindrer ægløsning. Dertil kommer at amning nogle gange spiller ind på slimhinden i livmoderen, i livmoderhalsen - det er således ikke unormalt at kvinder har problemer med tørhed i skeden og derfor ofte har behov for at der bruges glidecreme ved samleje.
Undersøgelser lavet i blandt andet Danmark og Skotland viser at en kvinde ikke får ægløsning, hvis hun ammer mindst 6 gange i døgnet og amninger udgør mindst 65 minutter. Der er modsat også lavet undersøgelser som viser at nogle kvinder ikke har ægløsning selvom de ammer mindre end dette...
Der er rigtigt mange faktorer som spiller ind og det er meget komplekst at gå ind i her. Helt overordnet kan man dog sige at der er stor variation fra kvinde til kvinde og mellem første, anden, tredie fødsel osv. Intet er fuldstændig ens.
Da du trods amning nu har fået menstruation og også oplever ændret udflåd ved ægløsningstidspunkt, så tænker jeg at chancen for at du har ægløsning er stor. For at være sikker kan du dog forsøge dig med en ægløsningstest.
Med hensyn til udflåd, så vil mange kvinder oplever, at mængden af udflåd øges ved ægløsning. Dette letter sædcellernes vej til ægcellen, og er således kvindekroppens måde at øge muligheden for befrugtning. Samtidig vil udflåddet ved ægløsning være mere klæbrigt og kan trækkes ud mellem to fingre. Igen for at sikre chancen for befrugtning. Selvom man er gravid, så vil man stadig have udflåd, men det vil ændre sig netop fordi man er gravid. Udflåd er nødvendigt for os, det fugter, renser og holder vores system i balance hele tiden:o)
Med hensyn til hvor tit man skal have sex, så er det rigtigt at man normalt har sagt at hver 2 dag var godt, fordi man derved ligesom sikrede at manden havde flere sædceller. Nu viser ny forskning dog at hyppig sex kan være en fordel.
I Australien har man lavet en undersøgelse på 42 mænd med dårlig sædkvalitet og bedt dem om at få udløsning dagligt i en uge. Deres sædkvalitet blev sammenlignet med sædkvaliteten fra andre mænd, der havde holdt 3 dages afholdenhed og det viste sig at sædkvaliteten var bedre hos de mænd, som have haft udløsning dagligt.
Jeg tænker at chancen for at du allerede er gravid er stor. Da I har haft sex på dit ægløsningstidspunkt og da vi går ud fra at du rent faktisk har ægløsning fordi du har menstruation - så er chancen for graviditet stor.
Nogle gange er vi dog ikke selv herre over hvad der sker, men jeg synes I skal blive ved med at forsøge og er det ikke lykkedes denne gang, så sker det nok snart:o)
Jeg krydser i hvert fald fingre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske