Brev:
Skånsom ændring af døgnrytme
5. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Skånsom ændring af døgnrytme
Kære Helen
Maria er født den 28.august 2007 en måned før termin. Hun ammes fuldt og trives fysisk som psykisk. Hendes dag ser typisk sådan ud:
Ca. 6.00: Ammes, pusles, puttes igen
Ca. 11.00: Vågner, ammes, pusles, leger m.v.
Ca: 12.30: Puttes i barnevogn mens vi går en tur. Sover ½ time
Ca: 13.00: Vågner, ammes, pusles, leger m.v.
Ca: 14.30: Puttes i barnevogn mens vi henter storesøster i SFO. Sover ½ time, nogengange mere
Ca: 15.00: Vågner, ammes, pusles, leger m.v.
Ca: 16.30: Puttes i barnevogn mens vi går en tur. Sover ½ time
Ca: 17.00: Vågner, ammes, leger, pusles, smager grød, får vand i kop, sidder i høj stol ved bordet omkring aftensmaden m.v.
Ca: 18.30: Powernapper ½ time på skulderen af far.
Ca: 19.00: Vågner, ammes, pusles, leger, aftenhygger m.v.
Ca: 22.00: Bades af far
Ca: 22.30: Puttes af mor, ammes liggende i mor og fars seng
Ca: 24.00: Sover
(Er altså længe om at falde til ro. Du har tidligere i denne forbindelse svaret mig at min datter i og med for tidlig fødsel måske er lidt følsom og måske har svært ved at slippe dagens oplevelser. Så det er helt ok med mig)
Ca: 3.00: Vågner, ammes, pusles, puttes igen
Mit spørgsmål er nu: Hvordan kan vi på en skånsom måde begynde at arbejde med Marias døgnrytme? Hun skal afleveres i dagpleje 6.30 efter sommerferien og skal inden for den nærmeste fremtid introduceres til overgangskost/familiemad. Hendes døgnrytme er ikke noget problem for vores familie p.t. men den er ikke holdbar i længden. Hvad tænker du?
Mange hilsner fra Karin