Skånsom ændring af døgnrytme

5. februar 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Skånsom ændring af døgnrytme

Kære Helen

Maria er født den 28.august 2007 en måned før termin. Hun ammes fuldt og trives fysisk som psykisk. Hendes dag ser typisk sådan ud:

Ca. 6.00: Ammes, pusles, puttes igen

Ca. 11.00: Vågner, ammes, pusles, leger m.v.

Ca: 12.30: Puttes i barnevogn mens vi går en tur. Sover ½ time

Ca: 13.00: Vågner, ammes, pusles, leger m.v.

Ca: 14.30: Puttes i barnevogn mens vi henter storesøster i SFO. Sover ½ time, nogengange mere

Ca: 15.00: Vågner, ammes, pusles, leger m.v.

Ca: 16.30: Puttes i barnevogn mens vi går en tur. Sover ½ time

Ca: 17.00: Vågner, ammes, leger, pusles, smager grød, får vand i kop, sidder i høj stol ved bordet omkring aftensmaden m.v.

Ca: 18.30: Powernapper ½ time på skulderen af far.

Ca: 19.00: Vågner, ammes, pusles, ...

Annonce

... leger, aftenhygger m.v.

Ca: 22.00: Bades af far

Ca: 22.30: Puttes af mor, ammes liggende i mor og fars seng

Ca: 24.00: Sover

(Er altså længe om at falde til ro. Du har tidligere i denne forbindelse svaret mig at min datter i og med for tidlig fødsel måske er lidt følsom og måske har svært ved at slippe dagens oplevelser. Så det er helt ok med mig)

Ca: 3.00: Vågner, ammes, pusles, puttes igen

Mit spørgsmål er nu: Hvordan kan vi på en skånsom måde begynde at arbejde med Marias døgnrytme? Hun skal afleveres i dagpleje 6.30 efter sommerferien og skal inden for den nærmeste fremtid introduceres til overgangskost/familiemad. Hendes døgnrytme er ikke noget problem for vores familie p.t. men den er ikke holdbar i længden. Hvad tænker du?

Mange hilsner fra Karin

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor