Brev:
Amning og gravid?
5. februar 2008
Alder:
0 mdr.
Amning og gravid?
Hej Helen
Lige et spørgsmål jeg ikke synes jeg ellers kan finde et svar på.
Min/vores situation er således, at vi netop har besluttet at få endnu et barn. Vores første fik vi i juni 2007 så det er godt 8 mdr siden, men det passer os rigtigt godt i vores liv nu med en mere, hvis vi altså kan planlægge den slags :-)
Mit spørgsmål vedrører det at amme og blive gravid, for jeg kan ikke rigtigt forstå systemet. Jeg ammer stadig, ikke fuldt ud, men primært før vores søn skal sove (både dag og aften) og to gange om natten.
Når man snakker om at, man ikke kan regne med amning som prævention er det så fordi det i nogle tilfælde tilbageholder menstruationen? Når jeg nu har menstruation og har haft det tre eller fire gange siden sidste fødsel kan det at amme så stadig have en præventiv effekt for det at blive gravid?
Min menstruation tror jeg er på de 27-28 dage og efter min forrige fødsel har min ægløsning egentlig været ret tydelig i form af det slimede udflåd, lidt vægtøgning faktisk lidt som menstruationssymptomer. Men efter min sidste menstruation har jeg ikke haft det slimede udflåd som 'normalt' er der. Min mand og jeg har haft en masse dejlig sex både før og under de normale ægløsningsdage (efter tælle metoden 12-16 dage før næste menstruation). Ved sidste graviditet blev jeg gravid i første forsøg, men da var jeg ikke rigtigt opmærksom på symptomerne, jeg vidste det bare intuitivt.
Nu er mit spg: Har man den slimede udflåd, hvis man er blevet befrugtet? hvordan reagerer udflåden hvis man er blevet gravid? Det er nemlig ikke kommet?
Jeg har brystspænding i det ene bryst, men det kan jo sagtens være fordi jeg ammer. Som sagt vidste jeg, at jeg var gravid intuitivt sidst, det gør jeg overhovedet ikke denne gang fordi jeg tænker konstant på det og tænker bare at kroppen spiller mig et pus hmmm, mange mange tanker. Er der noget jeg trods alt kan være opmærksom på, for en utålmodig sjæl som mig?
Kan man have for meget sex i forhold til kvaliteten af sædcellerne og det at ramme de rigtige 24 timer hvor ægget gerne vil befrugtes? Nogle anbefaler at have samleje hver anden dag, hvorfor ikke bare hver dag eller flere gange dagligt for den sags skyld?
Håber du kan finde hoved og hale i mine rodede tanker :-) og på forhånd tak
Lise