Svar: Sidste flyvetur med tvillinger i maven
16. januar 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Rikke
Det lyder dejligt med sådan to, et stort tillykke med det:o)
Det sikreste tidspunkt at flyve for en gravid er i 2. trimester, det vil sige fra uge 13-28, her er risikoen for komplikationer mindre. Det er også ofte i denne periode at kvinden har det bedst.
Hvis graviditeten er helt normal og der der ikke er komplikationer af nogen art, så vil man normalt tillade at flyve indtil 36 uge. Hvis man ønsker at flyve 2-4 uger før termin, så kræver det en lægelig tilladelse og du skal således have en lægeerklæring med dig, samtidig må flyrejsens varighed normalt ikke overstige 4 timer. Hvis der kun er 2 uger til termin, vil man normalt ikke tillade at du rejser.
Men der er altså når alt forløber planmæssigt og her helt normalt og det er en flerlinge graviditet desværre ikke. Derfor kan der gælde helt andre regler for dig, fordi du venter tvillinger, ligesom der også gælder andre regler, hvis man f.eks. har svangerskabsforgiftning, problemer med forhøjet blodtryk, tidligere har født før tid og lignende, hvor det faktisk generelt frarådes at man flyver...
Hvordan du således står med et par tvillinger i maven tør jeg ikke svare på. Du bliver nødt til at kontakte rejseselskabet. Men derudover så vil det være godt at du også drøfter det med din læge og din jordemoder og at du sørger for en rejseforsikring, der dækker.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat, pas godt på dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske