Svar: Forholdsregler under graviditet
20. november 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Birgitte
Tillykke med at du venter dig igen, det lyder som om at der er liv og glade dage i huset hos jer:o)
Du skal naturligvis passe på dig selv og mærke efter hvad signaler din krop sender. At være gravid er naturligvis ikke nogen sygdom, men derfor er det alligevel meget fornuftigt ikke at bære rundt på din datter hele tiden, men lade hende selv kravle op, når hun kan og sætte dig ned ved siden af hende, når det passer bedst.
Du kan evt. købe en trappestol, de fåes i forskellige varianter også lavet specielt til børneværelset. Det kan være praktisk, så din datter selv kan klatre op, hvor hun gerne vil op og samtidig vil den være god, når den lille kommer og hun gerne vil kunne stå og følge med ved puslebordet.
Ellers er det vigtigt at du løbende drøfter det med din jordemoder, som også vil undersøge dig og gøre dig opmærksom på, hvis du skal have specielle restriktioner:o)
Med hensyn til kaffe, så bør indtaget af kaffe begrænses på grund af indholdet af koffein. Man anbefaler normalt ikke kvinder drikke mere end højst 300mg koffein dagligt af hensyn til fosteret. Jeg ved desværre ikke hvor meget koffein der er i espresso, - det er jo en ret koncentreret kaffe. Men det må stå på pakken og så må du forsøge at begrænse dit forbrug ud fra dette.
Håber dette er svar nok på dine spørgsmål, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske