Svar: Halsbrand
26. september 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Stine
Dejligt at høre fra dig igen og at graviditeten skrider fremad, trods halsbrand:o)
Halsbrand og sure opstød forekommer oftest i 3. trimester, altså i sidste del af graviditeten og det er et at de mere almindelige graviditetsgener. Nogen siger at hvis barnet har meget hår, så har man mere halsbrand... det er dog nok en skrøne:o)
Det skyldes både hormoner, men også at din mavesæk og tarmsystem ikke kan arbejde helt på samme måde som tidligere, fordi din livmoder nu er vokset til den størrelse den har.
Det hjælper at undgå sure, fede og røgede madvarer, undgå kaffe, spise små hyppige måltider, sove med eleveret hovedende, undgå at drikke meget mælk og så hjælper det ofte at spise mandler og du behøver ikke smutte mandlerne inden du spiser dem, - bare tag en lille håndfuld en 10 stykker af gangen, tyg dem og synk dem. Tørre kiks, ristet brød osv. kan også hjælpe.
Men der er naturligvis også medicinsk behandling og her kan man købe mange forskellige slags. Produkterne hedder overordnet Antacida og her kan man få forskellige produkter. Nogle er tyggetabletter andre mixtur, som man drikker. Det kunne f.eks. være Alminox eller Novaluzid. Det kan købes i håndkøb, prøv derfor at forhøre dig på apoteket:o) Du kan læse mere om de forskellige produkter på www.medicin.dk
Rigtig meget held og lykke, håber lidt af ovenstående råd hjælper dig videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske