Svar: Halsbrand

26. september 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Stine

Dejligt at høre fra dig igen og at graviditeten skrider fremad, trods halsbrand:o)

Halsbrand og sure opstød forekommer oftest i 3. trimester, altså i sidste del af graviditeten og det er et at de mere almindelige graviditetsgener. Nogen siger at hvis barnet har meget hår, så har man mere halsbrand... det er dog nok en skrøne:o)

Det skyldes både hormoner, men også at din mavesæk og tarmsystem ikke kan arbejde helt på samme måde som tidligere, fordi din livmoder nu er vokset til den størrelse den har.

Det hjælper at undgå sure, fede og røgede madvarer, undgå kaffe, spise små hyppige måltider, sove med eleveret hovedende, undgå at drikke meget mælk og så hjælper ...

Annonce

... det ofte at spise mandler og du behøver ikke smutte mandlerne inden du spiser dem, - bare tag en lille håndfuld en 10 stykker af gangen, tyg dem og synk dem. Tørre kiks, ristet brød osv. kan også hjælpe.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men der er naturligvis også medicinsk behandling og her kan man købe mange forskellige slags. Produkterne hedder overordnet Antacida og her kan man få forskellige produkter. Nogle er tyggetabletter andre mixtur, som man drikker. Det kunne f.eks. være Alminox eller Novaluzid. Det kan købes i håndkøb, prøv derfor at forhøre dig på apoteket:o) Du kan læse mere om de forskellige produkter på www.medicin.dk

Rigtig meget held og lykke, håber lidt af ovenstående råd hjælper dig videre:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder