Mavekneb og brystglad

26. september 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Mavekneb og brystglad

Hej Helen

Tak for en rigtig god brevkasse, det har været en uundværlig hjælp for mig. Jeg står nu overfor to problemstillinger, som jeg håber du kan hjælpe mig med.

Min datter Emma er en rigtig dejlig pige på 7 mdr. Hun er motorisk veludviklet, og har stor appetit på livet. Hun har fra fødslen været meget glad for at ligge ved mit bryst, og det har jeg bare nydt - og gør det stadigt. Hun vil sove ved brystet, nogen gange efter 1-2 timer slipper hun brystet, og jeg kan få lov til at gå fra hende. Om aftenen puttes hun ca 18.30, og hun er færdig med at sutte omkring kl 20.

Det har ikke været det store problem for mig, vi har tilrettelagt vores liv rundt om det, da vi har tænkt at hun har et stort tryghedsbehov da hun er så vågen og interesseret i sine vågne timer. Emma ligger og sover mellem os i sengen om natten, og vi forestiller os at hun snart skal over i egen seng, men ikke så længe hun har så stort et tryghedsbehov. Om natten er hun begyndt at vil sutte ca. en gang i timen - ikke mere end 5-10 minutter, men det er nok til at jeg føler at jeg ikke får meget søvn.

Grunden til jeg tror hun vil sutte er fordi hun klynker i søvne, og hvis jeg lægger hende til brystet falder hun hurtigt til ro, hvis jeg ikke gør ligger hun uroligt 10-15 minutter og derefter vågner helt. Er der andre måder vi kan imødekomme hendes tryghedsbehov om dagen og om natten? Hun tager ikke sut, og har svært ved at falde til ro i barnevognen, der skal som regel en 20 minutters skrigetur til, inden hun falder i søvn, og det syntes jeg er synd for hende.

For ca. halvanden månede ...

Annonce

... siden begyndte vi at give hende lidt grøntsagsmos og forskellige slags grød, og det har hendes mave haft lidt svært ved at klare - især efter vi startede med at give hende jerndråber (det har vi dog pauseret den sidste uges tid). De sidste 5 dage har hun været lidt plaget af mavekneb, og hun har ikke rigtig haft afføring på trods af at hun trykker og trykker. Vi har forsøgt at give hende laktulose og sveskemos, men det hjælper ikke rigtigt. Jeg ved ikke om det er fordi vi giver hende det forkerte mad. Hendes døgnmønster ser således ud:

6.30 vågner, og kommer op

ca. kl 7.30 får ca. en dl frugtgrød med sødmælksyoghurt

9-10.30 formiddagslur, ammes i søvn

11.30 får lidt havregrød med MME og lidt frugtgrød

ca. 12.30 - 14 eftermiddagslur, ammes i søvn

ca. kl 15 får en lille snack, lidt grød eller lidt brød hun kan tygge lidt i

nogengange får hun en powernap ved 16 tiden

kl. 17.30 aftensmad i form af grøntsagsmos, typisk kartoffel med lidt gulerod eller broccoli. indimellem lidt fisk blandet med

18.30 sover til aftenen, ammes i søvn

Så bliver hun ammet jævnligt i løbet af natten, ikke lang tid af gangen men mange gange. Det længste stræk hun har sovet er 4 timer.

I det store hele syntes jeg det fungerer rigtig godt, og har indtil videre accepteret at hun trives bedst ved at lægge ved brystet. Men jeg håber på længere sigt at hendes far også kan blive putte hende eller vi kan få hende til at ligge i egen seng, da jeg syntes mine aftener bliver korte, og jeg ikke får nok tid sammen med min mand.

Håber du kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
Kirsten

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig