Svar: Forhøjet blodtryk
25. september 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Inger Marie
Alle gravide kvinder får målt deres blodtryk, når de er til kontrol hos læge eller jordemoder og det gør de fordi der normalt vil skeændringer i kvindes blodtryk under graviditeten.
I første del af graviditeten falder blodtrykket ofte lidt og herefter begynder det at stige igen. Ved fødslen ligger blodtrykket normalt lidt højere end det gjorde da kvinden blev gravid.
Hvis blodtrykket bliver meget højt, så kan det betyde forskellige ting, blandt andet kan det være et at symptomerne på svangerskabsforgiftning (præeklampsi)
Et forhøjet blodtryk i graviditeten defineres som et systolisk blodtryk på over 140 mmHg og/eller et diastolisk blodtryk på over 90 mmHg (et normalt blodtryk for en voksen er omkring 120/80 systolisk/diastolisk). Dit systoliske blodtryk ligger således lidt højt, men ikke bekymringsværdigt, det er dog fint at jordemoderen holder øje:o) Man kan godt have et forbigående forhøjet blodtryk, der forsvinder igen i løbet af graviditeten.
Når jeg har anbefalet dig at kontakte lægen for at få målt dit blodtryk og for at aflevere en urinprøve, så var det fordi du fortalte at du pludselig havde fået en del væskeophobning i kroppen. Netop når man undersøger for svangerskabsforgiftning så ser man på blodtryk, proteiner i urinen og væskeophobning i kroppen.
Det er ikke fordi jeg tror du har det, eller fordi jeg vil gøre dig unødigt nervøs, det handler bare om at det er bedre lige at blive tjekket en ekstra gang:o)
Rigtig meget held og lykke og knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske