Svar: Forhøjet blodtryk

25. september 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Inger Marie

Alle gravide kvinder får målt deres blodtryk, når de er til kontrol hos læge eller jordemoder og det gør de fordi der normalt vil skeændringer i kvindes blodtryk under graviditeten.

I første del af graviditeten falder blodtrykket ofte lidt og herefter begynder det at stige igen. Ved fødslen ligger blodtrykket normalt lidt højere end det gjorde da kvinden blev gravid.

Hvis blodtrykket bliver meget højt, så kan det betyde forskellige ting, blandt andet kan det være et at symptomerne på svangerskabsforgiftning (præeklampsi)

Et forhøjet blodtryk i graviditeten defineres som et systolisk blodtryk på over 140 mmHg og/eller et diastolisk blodtryk på over 90 mmHg (et normalt blodtryk for en voksen er omkring 120/80 ...

Annonce

... systolisk/diastolisk). Dit systoliske blodtryk ligger således lidt højt, men ikke bekymringsværdigt, det er dog fint at jordemoderen holder øje:o) Man kan godt have et forbigående forhøjet blodtryk, der forsvinder igen i løbet af graviditeten.

Når jeg har anbefalet dig at kontakte lægen for at få målt dit blodtryk og for at aflevere en urinprøve, så var det fordi du fortalte at du pludselig havde fået en del væskeophobning i kroppen. Netop når man undersøger for svangerskabsforgiftning så ser man på blodtryk, proteiner i urinen og væskeophobning i kroppen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er ikke fordi jeg tror du har det, eller fordi jeg vil gøre dig unødigt nervøs, det handler bare om at det er bedre lige at blive tjekket en ekstra gang:o)

Rigtig meget held og lykke og knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder