Brev:
Vil ikke lægges i sengen - tages i opløbet?
25. september 2007
Alder:
9 mdr.
Vil ikke lægges i sengen - tages i opløbet?
Hej Helen
Vores ellers så rolige og glade dreng er nu 9½ mdr. med alt hvad dertil hører af opvisning af egen fri vilje, morsyge og separationsangst i en eller anden grad :-)
Nu er der optræk til, at "uvæsenet" breder sig til putte-situationen, og det er vi virkelig kede af - især for hans skyld. At han af og til ikke vil skiftes eller sættes i autostol, at han spiser minimalt og meget selektivt, at han græder ved aflevering i dagpleje og helst skal have os i synsfeltet hele tiden, kan vi håndtere, men hvis det at komme i seng nu også bliver et problem, synes vi simpelthen det er synd, så jeg vil høre, hvad - om noget - vi kan gøre for at hjælpe ham.
Der har indtil for få dage siden aldrig været problemer med at lægge ham ned i hans egen seng (på eget værelse de sidste 3 mdr.). Det har varieret lidt, hvor længe han har kartet rundt og hvor megen opmærksomhed og nærvær han har behøvet for at falde i søvn, men han aldrig været ked af at ligge i sengen. Vi har et fast putteritual med små variationer alt efter om far eller mor putter, og derefter har vi vist praktiseret en uordenlig blanding af "se til" og "være til stede" alt efter hans dagsform. Men som sagt stort set problemfrit.
Men i løbet af weekenden oplevede vi om dagen et par gange, at han klynkede lidt allerede ved synet af sengen og spændte som en flitsbue og skreg hjerteskærende, når vi ville lægge ham. Vi ser ham ellers aldrig så ulykkelig, og intet kunne trøste ham, mens han lå der, så vi tog ham selvfølgelig op, hvorefter han faldt til ro med det samme i vores arme og næsten sov. Men han vågnede, når vi lagde ham fra os, og vi kunne begynde forfra.
Det var som sagt til lurene om dagen, så vi tog ham med ind på sofaen eller ind i vores seng, hvor han fandt ro. Prøvede også en tur i vognen, men han begyndte at græde efter en tid (aldrig gjort før) og ville til sidst kun sidde op. Var som om han ikke ville give slip og lade mig ude af syne et sekund. Om aftenen var der ikke noget problem. Men i aftes (mandag) havde problemet bredt sig (i dagplejen havde han selvfølgelig sovet uden at kny i sin vogn).
Min reaktion i aftes var for enhver pris at undgå, at han skulle komme til at forbinde sin seng med et sted, hvor han ikke vil være, så jeg tog ham efter to forsøg ind i vores seng, hvor jeg jo kunne ligge ved siden af ham, og der faldt han i søvn med det samme. Senere kunne jeg bære ham ind uden at han vågnede, og han sov hele natten præcis som han plejer (dvs. skal måske have sutten et par gange eller to, men vågner sjældent helt og er endnu sjældnere ulykkelig).
Nu ved jeg jo ikke, om vi får samme problem i aften, men jeg frygter det, og jeg er i tvivl, om vi er i gang med et skråplan. Skal vi igennem nogle skrigeture i egen seng, fordi det simpelthen hører alderen til? Eller skal vi lytte efter hans nye signal (at han vil tages op og holdes om ham til han sover fast) og satse på, at problemet forsvinder lige så brat som det opstod?
Jeg er, som du sikkert fornemmer, mest tilbøjelig til det sidste for hans skyld (synes simpelthen ikke han har brug for at opleve den angst, han udtrykker), men vil omvendt ikke skabe et nyt problem for ham, fordi han på et eller andet tidspunkt skal lære at falde i søvn alene og i egen seng igen.
What to do?
Venligst
Lene