Svar: Vand i kroppen

23. september 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Inger Marie

Dejligt at høre at du har det godt og stortrives:o)

At have hævede ben hører til et af de mest almindelige graviditetsgener og er som regel helt ufarlige, selvom det er generende.

Motion er vigtigt og også at lave venepumpeøvelser, så det ville være godt hvis du kunne lave disse jævnligt. Derudover vil det være godt, hvis du vender dig til at sidde med fødderne lidt oppe. Nogle har glæde af akupunktur.

Det er vigtigt at du ikke begrænset dit væskeforbrug selvom du har en del væske i kroppen, men sørger for stadig at drikke en del i løbet af dagen og så er det vigtigt du ved, at det ikke tilrådes at man får vanddrivende medicin, når man er gravid.

Da du kun er godt halvvejs i graviditeten, så synes jeg dog ikke at du skal rende rundt med hævede ...

Annonce

... ben og meget vand i kroppen uden lige at få en læge ind over. Det lyder som om du godt kunne have en del væske i kroppen, med den vægtøgning du har. Jeg synes derfor du skal få bestilt en tid, så du lige kan få tjekket dit blodtryk og det vil også være godt at du tager en urinprøve med, så de kan tjekke din urin for proteiner.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til brystøgning, så er det også helt normalt. Brysterne ændrer sig både i størrelse og form og brystvorterne og areola som er det brune område omkring brystvorten bliver mørkere i takt med at du kommer længere hen i graviditeten. Du får også nogle små kirtler på areola, det hedder montgomerys kirtler og de afgiver bla. en duft, der gør at dit barn kan kende dig og din mælk, dit bryst, fra andre kvinder.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.