Svar: Vand i kroppen
23. september 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Inger Marie
Dejligt at høre at du har det godt og stortrives:o)
At have hævede ben hører til et af de mest almindelige graviditetsgener og er som regel helt ufarlige, selvom det er generende.
Motion er vigtigt og også at lave venepumpeøvelser, så det ville være godt hvis du kunne lave disse jævnligt. Derudover vil det være godt, hvis du vender dig til at sidde med fødderne lidt oppe. Nogle har glæde af akupunktur.
Det er vigtigt at du ikke begrænset dit væskeforbrug selvom du har en del væske i kroppen, men sørger for stadig at drikke en del i løbet af dagen og så er det vigtigt du ved, at det ikke tilrådes at man får vanddrivende medicin, når man er gravid.
Da du kun er godt halvvejs i graviditeten, så synes jeg dog ikke at du skal rende rundt med hævede ben og meget vand i kroppen uden lige at få en læge ind over. Det lyder som om du godt kunne have en del væske i kroppen, med den vægtøgning du har. Jeg synes derfor du skal få bestilt en tid, så du lige kan få tjekket dit blodtryk og det vil også være godt at du tager en urinprøve med, så de kan tjekke din urin for proteiner.
Med hensyn til brystøgning, så er det også helt normalt. Brysterne ændrer sig både i størrelse og form og brystvorterne og areola som er det brune område omkring brystvorten bliver mørkere i takt med at du kommer længere hen i graviditeten. Du får også nogle små kirtler på areola, det hedder montgomerys kirtler og de afgiver bla. en duft, der gør at dit barn kan kende dig og din mælk, dit bryst, fra andre kvinder.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske