Vil ikke puttes af far!

23. september 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vil ikke puttes af far!

Kære Helen,

Tak for et rigtig godt svar på mine spørgsmål om min datters kost. Lige nu sover hun middagslur udenfor efter en flaske mme (som erstatning for et af grødmåltiderne), og hun drak masser af vand til formiddagsmåltidet, så det har hun vist savnet.

Nu er jeg her så igen allerede! Denne gang har jeg brug for et råd omkring putning. Indtil omkring 4 måneder havde min datter rigtig svært ved at ”overgive” sig, når hun skulle sove. Hun var helt tydeligt træt, men det endte alligevel ofte med lang tids gråd. Jeg begyndte at putte hende i sengen hos mig og lod hende sove der hele natten. Det hjalp! Langsomt kom hun tilbage i tremmesengen ved siden af vores seng, og er nu blevet super god til at falde i søvn.

Jeg sidder ved siden af sengen og giver hende en flaske, så lægger jeg hende ned i sengen, synger en sang eller to og spiller en melodi på spilledåsen et par gange. Derefter sætter jeg mig og læser en bog eller rydder lidt op, og så pludrer hun faktisk sig selv i søvn. Jeg er også så småt begyndt at sige godnat og gå ud af rummet ind imellem, og det går også fint.

Hun har sovet i sit eget værelse i små 14 dage, og der var ingen problemer med at flytte hende ...

Annonce

... derind. Jeg starter på arbejde om halvanden måned, og så er vi er så heldige, at min mand tager fire måneders barsel. Problemet er, at vores datter nægter at blive puttet af sin far. Jeg har skiftende arbejdstider, og vil derfor ofte være væk om aftenen eller natten. Når min mand prøver at putte hende, gentager mønstret fra hendes første måneder sig med skiftevis rasende og utrøstelig gråd.

Jeg syntes, det var skrækkeligt, dengang det stod på hver aften og nyder virkelig, at vi i dag har et hyggeligt putteritual, og at vores datter falder tryg og glad i søvn. Det er også frygtelig synd for min mand, når han har kæmpet i nogle gange en time og så beder mig tage over, hvorefter hun falder i søvn uden gråd på et kvarter!

Ingen af os har det godt med at give vores datter en ”kold tyrker”, derfor tager jeg over, når min mand beder mig om det (prøver at holde mig væk indtil da, men det er svært!). Kan næsten ikke holde ud at tænke på, at min mand og datter skal have så mange timers gråd og frustration, når jeg er på arbejde, når det ellers går så godt.

Håber derfor du har et godt forslag til eller nogle tanker om, hvordan far kan få foden indenfor i putteritualet.

God Weekend.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder