Brev:
Vil ikke puttes af far!
23. september 2007
Alder:
6 mdr.
Vil ikke puttes af far!
Kære Helen,
Tak for et rigtig godt svar på mine spørgsmål om min datters kost. Lige nu sover hun middagslur udenfor efter en flaske mme (som erstatning for et af grødmåltiderne), og hun drak masser af vand til formiddagsmåltidet, så det har hun vist savnet.
Nu er jeg her så igen allerede! Denne gang har jeg brug for et råd omkring putning. Indtil omkring 4 måneder havde min datter rigtig svært ved at ”overgive” sig, når hun skulle sove. Hun var helt tydeligt træt, men det endte alligevel ofte med lang tids gråd. Jeg begyndte at putte hende i sengen hos mig og lod hende sove der hele natten. Det hjalp! Langsomt kom hun tilbage i tremmesengen ved siden af vores seng, og er nu blevet super god til at falde i søvn.
Jeg sidder ved siden af sengen og giver hende en flaske, så lægger jeg hende ned i sengen, synger en sang eller to og spiller en melodi på spilledåsen et par gange. Derefter sætter jeg mig og læser en bog eller rydder lidt op, og så pludrer hun faktisk sig selv i søvn. Jeg er også så småt begyndt at sige godnat og gå ud af rummet ind imellem, og det går også fint.
Hun har sovet i sit eget værelse i små 14 dage, og der var ingen problemer med at flytte hende derind. Jeg starter på arbejde om halvanden måned, og så er vi er så heldige, at min mand tager fire måneders barsel. Problemet er, at vores datter nægter at blive puttet af sin far. Jeg har skiftende arbejdstider, og vil derfor ofte være væk om aftenen eller natten. Når min mand prøver at putte hende, gentager mønstret fra hendes første måneder sig med skiftevis rasende og utrøstelig gråd.
Jeg syntes, det var skrækkeligt, dengang det stod på hver aften og nyder virkelig, at vi i dag har et hyggeligt putteritual, og at vores datter falder tryg og glad i søvn. Det er også frygtelig synd for min mand, når han har kæmpet i nogle gange en time og så beder mig tage over, hvorefter hun falder i søvn uden gråd på et kvarter!
Ingen af os har det godt med at give vores datter en ”kold tyrker”, derfor tager jeg over, når min mand beder mig om det (prøver at holde mig væk indtil da, men det er svært!). Kan næsten ikke holde ud at tænke på, at min mand og datter skal have så mange timers gråd og frustration, når jeg er på arbejde, når det ellers går så godt.
Håber derfor du har et godt forslag til eller nogle tanker om, hvordan far kan få foden indenfor i putteritualet.
God Weekend.