Svar: Højre eller venstre æggestok
14. september 2007
Alder:
0 mdr.
Hej Camilla
Dejligt at høre at du stadig har det godt og at du nu helt har styr på ugerne:o)
Du kan ikke vide, hvad side af æggestokken dit æg kom fra, med mindre du kunne mærke din ægløsning eller du kan se det på en scanning. Men hvis du fornemmer at det er i højre side, så er din fornemmelse nok helt rigtigt. Det er dog uden betydning for hvordan dit barn har det inde i maven:o)
Der sker rigtig mange hormonelle forandringer og det kan godt gøre at du synes du får lidt flere bumser og at huden generelt måske bliver lidt mere fedtet. Du kan også mærke det på dit hår. Du skal naturligvis gå i bad dagligt og bruge en mild uparfumeret sæbe, ligesom du plejer at gøre og det er rigtig godt at du er opmærksom på at spise sundt, få lidt motion og undgå røg og alkohol.
Din bryster ændrer sig hele vejen igennem graviditeten og det er ikke kun her i starten. De fleste oplever især brystspændinger i begyndelsen, men også mange oplever at have lidt brystspænding og ekstra ømme brystvorter på det tidspunkt, hvor de normalt skulle have deres menstruation.
Ud over at brysterne ændrer størrelse, så ændrer de også lidt farve. I takt med at du kommer længere hen i graviditeten så vil du kunne se at det mørke område omkring brystvorten (areola hedder det) bliver lidt mørkere og der vil også komme nogle små kirtler, ligesom små knopper på areola - det hedder Montgomerys kirtler og de afgiver en lille smule duft, som vil gøre at dit barn kan genkende dig og din duft fra andre kvinder.
Nogle kvinder vil opleve at de allerede omkring uge 16 kan få lidt råmælk i brysterne, sådan at hvis man klemmer lidt på brystvorten så vil man kunne klemme en lille dråbe mælk ud. Andre kvinder oplever slet ikke at have mælk i brystet før barnet er blevet født - det hele er normalt og det har ingen betydning i forhold til om man kommer til at amme eller ej.
Så nyd du alle de forandringer der sker med din krop og så fantastisk det hele egentlig er. Du er heldig at du får lov til at opleve det:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske