Svar: Højre eller venstre æggestok

14. september 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej Camilla

Dejligt at høre at du stadig har det godt og at du nu helt har styr på ugerne:o)

Du kan ikke vide, hvad side af æggestokken dit æg kom fra, med mindre du kunne mærke din ægløsning eller du kan se det på en scanning. Men hvis du fornemmer at det er i højre side, så er din fornemmelse nok helt rigtigt. Det er dog uden betydning for hvordan dit barn har det inde i maven:o)

Der sker rigtig mange hormonelle forandringer og det kan godt gøre at du synes du får lidt flere bumser og at huden generelt måske bliver lidt mere fedtet. Du kan også mærke det på dit hår. Du skal naturligvis gå i bad dagligt og bruge en mild uparfumeret sæbe, ligesom du plejer at gøre og det er rigtig godt at du er opmærksom på at spise sundt, få lidt motion og undgå røg og alkohol.

Din bryster ændrer sig hele vejen igennem graviditeten og det er ikke kun her i starten. De fleste oplever især brystspændinger i begyndelsen, men også mange oplever at have lidt brystspænding og ekstra ømme brystvorter på det tidspunkt, ...

Annonce

... hvor de normalt skulle have deres menstruation.

Ud over at brysterne ændrer størrelse, så ændrer de også lidt farve. I takt med at du kommer længere hen i graviditeten så vil du kunne se at det mørke område omkring brystvorten (areola hedder det) bliver lidt mørkere og der vil også komme nogle små kirtler, ligesom små knopper på areola - det hedder Montgomerys kirtler og de afgiver en lille smule duft, som vil gøre at dit barn kan genkende dig og din duft fra andre kvinder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle kvinder vil opleve at de allerede omkring uge 16 kan få lidt råmælk i brysterne, sådan at hvis man klemmer lidt på brystvorten så vil man kunne klemme en lille dråbe mælk ud. Andre kvinder oplever slet ikke at have mælk i brystet før barnet er blevet født - det hele er normalt og det har ingen betydning i forhold til om man kommer til at amme eller ej.

Så nyd du alle de forandringer der sker med din krop og så fantastisk det hele egentlig er. Du er heldig at du får lov til at opleve det:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder