Svar: Hvor langt er jeg henne
30. august 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Camilla
Tillykke med graviditeten, hvor er det dejligt at du venter dig.
Det er ganske rigtigt at man beregner hvor langt du er henne efter første dag i sidste menstruation og da dette var den 26. juli, så har du termin den 1 Maj 2008 (dejligt tidspunkt) og efter min beregning på du være 4 fulde uger henne nu og i 5 uge.
Milepælene for din graviditet kunne se nogenlunde således ud:
Uge 0 går fra 26. Juli til 31. Juli, 2007, det er altså tidsrummet hvor du havde din menstruation.
Uge 1 går fra den 1. August til 7. August, 2007, her forbereder din krop sig.
Uge 2 går fra 8. August til 14. August, 2007, her har ægget løsnet sig fra æggestokken, er opfanget af æggeleder og er parat til at blive befrugtet, det er altså her omkring den 8 august at du sandsynligvis er blevet gravid.
Uge 3 går fra den 15. August til 21. August, 2007, her er du rent teknisk gravid og den første celledeling begynder og det befrugtede æg begynder at sætte sig fast i livmoderen og begynder at vokse
Uge 4 går fra den 22. August til 28. August, 2007, her er ægget vokset helt ind i livmoderslimhinden og moderkage, fostervand, fosterhinder osv. begynder at dannes. Det er også her barnet begynder at danne centralnervesystem.
Uge 5 går fra den 29. August til 4. September, 2007. Her begynder hjertet at dannes og begynder at slå. Man vil også kunne se at der dannes små anlæg til arme og ben
Uge 6 går fra 5. September til 11. September, 2007. Her begynder alle øvrige organer at dannes, hjertet udbygges med skillevæg og kamre og også navlestrengen dannes.
Sådan går det stille og roligt og du når også på et tidspunkt til uge 12. Den ligger mellem den 17. Oktober og 23. Oktober, 2007. Her vil barnet være ca 6 cm langt, veje 28 gram. Man kan på scanning se at den bevæger sig, - bøjer arme og ben, den har små fødder som er ca 1 cm lange - du kan se at det er et lille barn:o)
Der findes en rigtig god bog med billeder og beskrivelse af alle de faser dit barn og du går igennem. Denne hedder "Et barn bliver til" - den er rigtig god. Du finder den i min bogguide under graviditet.
Håber dette skaber lidt klarhed. Hvis du mener at terminen ikke kan passe og at du ikke har haft samleje på det tidspunkt, hvor ægløsningen skønnes at have været, så vil det være godt at du taler med lægen om at få en scanning med henblik på terminsbestemmelse.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske