Svar: Skal snart fortælle jeg er gravid
24. august 2007
Alder:
0 mdr.
Kære F
Jeg tror alle er lidt nervøse for at fortælle at de er gravide, især overfor deres arbejdsplads - hvad vil de sige, hvordan vil de reagere, synes de det er dejligt, bliver de lidt irriterede osv. Heldigvis forløber det jo ofte helt uproblematisk.
De fleste ved jo godt at der kommer en dag, hvor en kvindelig ansat vil meddele at hun er gravid, når man har den alder, bor sammen med en kæreste osv. så er det noget man ligesom må være forberedt på og det er din chef sikkert også. Som du selv skriver så har hun også selv to børn, så hun ved godt hvordan det er.
Du og din kæreste er begge omkring 30'erne og du skal se din chef vil sikkert sige at det vidste hun godt du ville fortælle:o)
Det er fint du venter med at sige noget til du har været til scanning og så tænker jeg at du derefter må bede om en samtale med din chef. Det behøver ikke være noget meget formelt, du kan bare sige "jeg vil gerne tale med dig, kan vi to lige finde et tidspunkt hvor vi kan tale sammen" og så må du sige det som det er. Det skal nok gå.
Jeg mener ikke du har pligt til at sige noget før du er 24 uger henne, men jeg synes det vil være en god idé at du meddeler det før, så de også har mulighed for at få ansat en vikar osv. Jeg synes det er meget pænt overfor sit arbejdssted at man også medtænker det, så tingene også kører der.
Rigtig meget held og lykke med det hele, jeg glæder mig til at høre hvordan det hele går:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske