Brev:
Meget urolig nattesøvn - 11 mdr.
24. august 2007
Alder:
11 mdr.
Meget urolig nattesøvn - 11 mdr.
Kære Helen
Tusind tak for dit gode svar ang vores piges søvn. Vi lader nu Alma falde i søvn i vores seng og bærer hende over i egen seng, når vi selv skal sove. Vi har haft nogle fantastiske nætter med masser af søvn.
Denne skønne tid er dog pludselig forsvundet. Alma, der snart bliver et år, kan ikke længere finde ro, når hun skal sove. Hun ruller rundt, sætter sig op og bliver tilsidst helt ulykkelig. Det er lige meget om hun ligger på maven, på siden eller på ryggen - hun kan ikke finde ro. Dette kan vare i tre timer, hvor hun hidser sig mere og mere op. Når hun så endelig er faldet i søvn, vågner hun flere gange og græder helt ulykkeligt, også selvom hun ligger med os i vores seng.
Som jeg skrev i min sidste mail til dig, følger vi et helt fast putteritual, hvilket vi har gjort i snart 2 månder med hidtil stor succes.
Alma er netop startet i vuggestue. Hun er dog stadig i gang med et indkøringsforløb og har derfor ikke sovet derhenne. Desuden har hun kun været alene uden mig i maks 1 1/1 time. Kan det være de mange indtryk, som hun får i vuggestuen, som påvirker hendes søvn - også selv om hun ikke har sovet der eller været der i særlig mange timer af gangen? Tidsmæssigt hænger det meget godt sammen.
Det er hårdt at se hende kæmpe sådan for at falde i søvn, når det er helt tydeligt, at hun er meget træt.
Jeg skal kort nævne, at Alma kun sover en lur om dagen omkring kl. 12 i ca to timer. Hun vågner altid kl. syv uanset, hvor sent hun kommer i seng også i disse dage, hvor det først lykkes os at få puttet hende kl. elleve om aften.
Alma kravler stadig og har endnu ikke lært at rejse sig op og gå.
Har du nogle ideer til, hvordan Alma kan lære at finde ro, eller om hvorfor hun pludselig er blevet svær at putte. Jeg vil så gerne kunne hjælpe hende til at få nogle mere rare nætter og en mere hyggelig sengelægning.
Glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen Christina