Svar: Symptomer/liv

21. august 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Smilet

Hvor er det dejligt at høre at du er blevet gravid, rigtig meget tillykke med det:o)

Måske har du haft lidt travlt de sidste dage og har derfor ikke skænket maven samme opmærksomhed som tidligere. Prøv at lægge dig ned, så du ligger på ryggen og med flad mave og lad så en hånd ligge der hvor din livmoder er, lad også din kæreste prøve. Lig lige så stille og se om du kan fornemme noget.

Det er tidligt at mærke liv allerede i uge 17, men hvis du er en slank gravid og du er meget opmærksom på de signaler din krop viser dig, så kan du godt være heldig at mærke noget.

Du skriver at du har mærket stik og trækninger ...

Annonce

... i siden og dette er sandsynligvis ligamentsmerter - det du har mærket her er således ikke at den lille sparker, men at din livmoder vokser og skaber plads i maven til at vokse.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du fortsat synes du intet mærker og det hele er markant anderledes end tidligere, så synes jeg du skal kontakte din læge eller din jordemoder, hvis du har fået sådan en tilknyttet. Det er bedre at blive tjekket en ekstra gang og ingen vil opfatte dig som hysterisk - det er vigtigt at du har det godt og er rolig omkring at din baby har det godt, så har I det begge bedst.

Rigtig meget held og lykke fortsat, krydser fingre for det bedste:o) Knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år