Svar: Slimprop og min sygdom

10. august 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Lene

Tillykke med at du venter dig, hvor er det dejligt for jer:o) Jeg kan godt forstå at du er lidt urolig over, hvad det nu betyder at slimhinden er gået og at du har mange plukveer og det er derfor godt at du skriver til mig. Jeg vil dog også sige at din jordemoder og læge nok vil kunne rådgive dig mere specifikt end jeg kan:o)

Der er dog nogle generelle ting, som jeg kan fortælle dig og som jeg tænker vil være nyttige for dig at vide.

At slimproppen løsner sig er et tegn på at fødslen er på vej, men det siger ikke noget om hvornår du går i fødsel. Der kan således godt gå flere uger endnu inden du ender med at føde.

Det samme med plukveer, du kan godt have masser af plukveer, hvor livmoderen ligesom øver sig, gør sig klar til den forestående fødsel, men du kan have plukveer i laaaang tid uden at det betyder at du skal føde lige nu. Du har jo allerede nu haft plukveer længe og et eller andet sted skal du prøve at se det som noget positivt og at du så er helt klar til at føde, når tid er fordi din krop har øvet sig så meget.

Du skal dog holde øje med dine plukveer. Hvis de begynder at gøre ondt, hvis de begynder at komme med et regelmæssigt interval, hvis de er så voldsomme at de stopper dig i det du er igang med (hvis du f.eks. går og er nødt til at stoppe og holde pause inden du kan gå videre) så begynder plukveerne at arbejde mere med livmoderen og så er det vigtigt at du tager det med ...

Annonce

... ro.

Sørg derfor for at få hvile i løbet af dagen (jeg går ud fra at du er hjemme og ikke på arbejde, ellers synes jeg det er relevant at du får en sygemelding). Jeg synes ikke du skal løfte bæreposer og andet tung og lad også være med at rende rundt med støvsugeren. Du skal tage det stille og roligt og så må den kommende far arbejde lidt ekstra hårdt.

Det vil også være godt at I holder en pause med sex - at have samleje vil godt kunne sætte en fødsel igang...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skal heller ikke gå i karbad, da der vil være indgangsport for mikroorganismer i livmoderen nu hvor slimproppen er væk...

Det betyder rigtig meget at barnet bliver inde i maven så længe som muligt, hver dag, hver uge tæller for jeres barns velbefindende uden for livmoderen. Hvis det viser sig at du går i fødsel nu, så vil det være okay, børn vil sagtens kunne overleve når de er født i uge 28, men som sagt så er hver dag i livmoderen vigtig og du skal passe på dig selv og sørge for at få hvile og ro.

Du kan altid ringe op til fødegangen og komme til at tale med en jordemoder, hvis det er weekend, nat eller på et andet tidspunkt, hvor du ikke kan komme i kontakt med den jordemoder som du går til kontrol ved og det skal du naturligvis benytte dig af, hvis du er urolig og føler at noget ikke er helt som det skal være.

Pas godt på hinanden og den lille i din mave - jeg glæder mig til at høre hvad det bliver for en:o) Rigtig meget held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger