Hjemmeløbende

11. august 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hjemmeløbende

Hej Helen!

Tusind tak for dine tidligere svar som jeg har brugt meget. Nu har jeg igen et spørgsmål som jeg gerne vil have din mening omkring. Først får du lige lidt baggrund og de overvejelser vi selv har gjort så du bedre kan danne dig et indtryk af vores situation.

Jeg går hjemme på barsel med min søn på 8 mdr og i forvejen har vi en datter på 3 snart 4. Jeg har barsel til midt i februar men men men jeg har siden jeg fik den yngste overvejet at forlænge min barsel med yderligere et år og drivkraften i dette er at jeg simpelthen NYDER at gå hjemme. Jeg syntes det er dejligt at have tid til den lille om formiddagen og aflevere den store sent og hente hende tidlig og holde en fridag med hende en gang imellem hvor vi hygger os lidt ekstra.

Jeg har de sidste 6 år arbejdet som afdelingsleder og haft 20 mand under mig så jeg har arbejdet rigtig meget - måske omkring 60 timer om ugen indtil vi fik den første og sideløbende med dette læste jeg en HD som tog alt min fritid. Da vi så fik den første så slog det totalt benene væk under mig (positivt) og jeg forlængede straks min barsel fra de 3 mdr. som jeg troede at jeg kun skulle have :-) til et helt år hvor jeg bare syntes det var fantastisk at jeg ikke skulle "andet" end at passe mit barn. Da året var gået havde jeg stadig ikke lyst til at starte men dengang lå jeg lidt under for de forventninger der er til en, om hvad man bør og skal og startede igen men betingede mig at jeg kom "ned" på 37 timer og fortsatte i det samme job, men jeg gik hele tiden med den følelse at jeg egentlig hellere ville have mere tid sammen med min datter.

Nu hvor jeg er blevet mor for anden gang så har jeg fået mere mod til at gøre det jeg har lyst til og fået det motto at hellere fortryde det jeg gør end fortryde det jeg ikke gør.

Min mand gik ned med stress for 5 år siden og har siden ikke kunne magte så meget så da han først havde tænkt det lidt igennem så kunne han godt se at det ville give ham en langt større fleksibilitet i hans daglige arbejde at jeg klarede hjemmefronten.

Økonomisk så ...

Annonce

... syntes jeg det er sundt at man tænker lidt over hvordan man bruger sine penge og noget er jo også et spørgsmål om prioritering. Hvad angår min fremtidige jobmuligheder efter 2 år hjemme så er det ikke noget der kan bekymre mig nu, jeg skal nok finde noget når jeg melder mig på banen igen.

Der hvor du kommer ind i billedet er på det vigtigste spørgsmål af dem alle og det er hvad der egentlig er bedst for min søn - er jeg egoistisk og ville han i virkeligheden have bedre af at komme i dagpleje og ud blandt andre børn????

Det skal lige siges at vores datter fortsat skal gå i børnehave - hun har nået en alder hvor det er dejlig at komme over og lege med nogle jævnaldrene men stadig så hun får nogle korte dage og kan holde fri en gang imellem.

Jeg har gjort mig nogle overvejelser om hvordan jeg skal kompensere for de ting som han ville have haft glæde af ved at starte i dagpleje:

Samvær med andre børn: Han har jo sin storesøster og de har allerede nu meget glæde af hinanden og hun har jo tit legekammerater på besøg og vi bor i et villakvarter hvor der er masser af børn så der er han selvfølgelig også med rundt. Derudover så har vi venner og familie med børn på samme alder som vi er meget sammen med fordi de også bor i byen

Pasning af andre: Vi har begge hold bedsteforældre indenfor en gå afstand på 5 min så jeg vil benytte mig af at de en gang imellem kan passe ham så han vender sig lidt til det.

Aktiviteter: Jo større han bliver jo mere aktive skal vi selvfølgelig til at være så der skal vi i svømmehal og gå til andre dagtilbud hvor han også møder andre børn.

Rutiner: Vi skal også have faste rutiner omkring sove- og spisetider men det er vi selvfølgelig også nødt til at have når vi skal have det hele til at passe med at vi skal hente storesøster.

Min egen sundhedsplejeske syntes det var en rigtig god ide men jeg finder dig meget kompetent, seriøs og grundig i de besvarelser du giver så jeg vil tillægge din menning større betydning.

Det blev en lang smørre beklager :-)

På forhånd tak for dit svar.

Hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder