Svar: Liv
3. august 2007
Alder:
0 mdr.
Kære IM
De bobler du mærker kan meget sandsynligt være at den lille sparker og bevæger sig. Ofte er det fleregangsfødende der mærker det så tidligt, men hvis man er meget opmærksom på sin egen krop og har god fornemmelse for, hvad der sker i en, ja så kan man sagtens mærke liv så tidligt som du beskriver :o)
Prøv at lægge dig på ryggen, så du ligger helt fladt og lad din mand/kæreste lade sin hånd ligge på din mave lige over livmoderen, måske han vil være heldig også at kunne fornemme lidt bevægelse...
Det hele er jo stadig lidt uvirkeligt, selvom du er blevet scannet og har set at der rent faktisk ligger en lille derinde, så er det rigtig svært at forholde sig til. Du er også på et tidspunkt i graviditeten lige nu, hvor du på den ene side oplever at der sker en masse forandringer med din krop, men hvor du samtidig ikke føler dig sådan 'rigtig gravid' - du føler f.eks. sikkert at det stadig er for tidligt at gå i ventetøj og man skal jo sikkert kende dig godt, for at kunne se at du rent faktisk er gravid. Det gør at dit humør måske svinger lidt, for du har svært ved helt at vide hvordan du skal forholde dig.
I løbet af den næste månedstid, så sker der endnu mere, maven vokser og andre vil sandsynligvis også begynde at kommentere din mave osv. Det gør det hele mere virkeligt og så begynder du at kunne glæde dig lidt mere.
Pas godt på dig selv og den lille, god weekend og knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske