Svar: Gravid igen - hvad med min datter på 7 mdr.?
16. juli 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Tillykke med graviditeten, jeg synes det er dejligt at I skal have en lille ny:o) - var det den regnfulde sommerferie i DK, som resulterede i en graviditet...
Der er ingen tvivl om at det bliver hårdt at få to børn som aldersmæssigt ligger så tæt på hinanden. Men det bliver også rigtig dejligt og det bedste er nok at de jo vil kunne have utrolig stor glæde af hinanden i årene hvor de vokser op.
De vil kunne lege sammen, gå til sport sammen, vil kunne have fælles venner osv. og det kan være et stort plus. Det vil også være dejligt for dem at have hinanden - også når I bor i udlandet.
Da din mand har så mange rejsedage som han har, så vil det sandsynligvis være en rigtig god idé, om du kunne få en eller anden form for hjælp derhjemme. Det behøver ikke nødvendigvis være en au-pair som skal bo hos jer - det kan jo også være hårdt at skulle være værtinde for hende, men det kunne måske være en maid - altså en I fik til at komme og gøre rent, sørge for indkøb, lige kigge efter de små, når du en gang imellem skulle noget, lave lidt mad, stryge tøjet osv. Altså en person som kom på bestemte dage og bestemte tidspunkter og hjalp med de ting, som ville lette din hverdag... hvis I har de økonomiske muligheder for det, så var det da værd at overveje.
Nogle forældre siger faktisk at det er en stor fordel at få børn med meget kort aldersforskel. Simpelthen fordi den lille stadig er så lille at man ikke kan foranlediges til at sige "gå nu ud og tag dine sko på", eller "nu må du også være en stor pige" - for det er de jo ikke.
Glæd du dig over det spirende liv i din mave og så tager vi tingene som de kommer. Du kan ikke forberede dig på hvad der vil ske, det må tiden vise:o) Men stort tillykke herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske