Svar: Gravid og ubehageligt møde med sundhedssystemet

21. juni 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære du

Jeg er oprigtigt ked af at høre at du har haft en så dårlig oplevelse med sundhedssystemet og det er naturligvis ikke i orden at du føler dig behandlet mere som et apparat end som et menneske, en gravid kvinde der kommer ind.

Da det er din læge som har henvist dig, så synes jeg at du med det samme mandag morgen skal ringe til din læge og tale med hende. Du skal fortælle hende hvad du har været udsat for, hvordan du oplevede det og hvordan du har det nu - at du ikke ønsker at komme derind igen og at du, hvis det er sådan du skal behandles ikke har lyst til at gå til kontrol. Jeg synes det er meget meget vigtigt at du tager denne snak med din læge.

Du har umiddelbart ret i mange af de ting du skriver, du skal naturligvis ikke behandles som ...

Annonce

... du er blevet, du skal ikke føle at du er sat ind i et overvågningssystem, hvor du selv er koblet helt ude af spillet, du fortæller at du er klar over de forskellige risici og føler at du har en god fornemmelse for hvad der sker i din krop osv. og derfor også har en helt klar fornemmelse af hvorvidt noget er som det skal være eller om noget er galt. Dette skal man naturligvis lytte til og respektere.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nu er jeg jo ikke gynækolog og ved derfor ikke nok om risici, scanninger, aborter osv. og derfor er jeg ikke den rette at spørge om disse ting. Desværre. Men som sagt så synes jeg det er helt relevant at du kontakter din læge allerede på mandag, for det her skal I have en snak om:o)

Rigtig meget held og lykke med det hele, jeg krydser fingre for det bedste:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder