Svar: Gravid og ubehageligt møde med sundhedssystemet
21. juni 2007
Alder:
0 mdr.
Kære du
Jeg er oprigtigt ked af at høre at du har haft en så dårlig oplevelse med sundhedssystemet og det er naturligvis ikke i orden at du føler dig behandlet mere som et apparat end som et menneske, en gravid kvinde der kommer ind.
Da det er din læge som har henvist dig, så synes jeg at du med det samme mandag morgen skal ringe til din læge og tale med hende. Du skal fortælle hende hvad du har været udsat for, hvordan du oplevede det og hvordan du har det nu - at du ikke ønsker at komme derind igen og at du, hvis det er sådan du skal behandles ikke har lyst til at gå til kontrol. Jeg synes det er meget meget vigtigt at du tager denne snak med din læge.
Du har umiddelbart ret i mange af de ting du skriver, du skal naturligvis ikke behandles som du er blevet, du skal ikke føle at du er sat ind i et overvågningssystem, hvor du selv er koblet helt ude af spillet, du fortæller at du er klar over de forskellige risici og føler at du har en god fornemmelse for hvad der sker i din krop osv. og derfor også har en helt klar fornemmelse af hvorvidt noget er som det skal være eller om noget er galt. Dette skal man naturligvis lytte til og respektere.
Nu er jeg jo ikke gynækolog og ved derfor ikke nok om risici, scanninger, aborter osv. og derfor er jeg ikke den rette at spørge om disse ting. Desværre. Men som sagt så synes jeg det er helt relevant at du kontakter din læge allerede på mandag, for det her skal I have en snak om:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele, jeg krydser fingre for det bedste:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske