Brev:
Gravid og ubehageligt møde med sundhedssystemet
21. juni 2007
Alder:
0 mdr.
Gravid og ubehageligt møde med sundhedssystemet
Hej
Jeg har haft en ubehagelig omgang med hospitalet og vil helst undgå det sker igen.
Jeg havde taget graviditetstest to gange, den første (ca 6 dage over tiden) viste negativt. Kort tid efter fik jeg brunligt udflåd. Troede det var starten til menstruation da jeg normalt har lidt brunligt udflåd inden rigtig blødning. Men da denne varede i 10 dage og pludselig stoppede tog jeg graviditetstest der viste positivt.
Det samme viste sig da jeg var hos lægen. Men hun kunne ikke mærke noget på livmoderen – og mente jeg straks skulle til ultralydscanning på hospitalet. Det syntes jeg var mærkeligt for alt var nyt og jeg havde end ikke forholdt mig til sådan noget.
På hospitalet stak de en metal tingst op i mig for at se om jeg blødte fra livmoderen, det gjorde jeg lidt. Derefter blev jeg scannet indefra, det tog lang tid, op til 10-15 min. De kunne se en lille sæk i livmoderen og mente det viste på en befrugtning meget tidligt i graviditeten – ca 4-5 uger, og dvs ikke lidt mere end 6 uger hvis man skal følge beregningen for min sidste første menstruationsdag (d. 26 april, og besøget på hospitalet var d. 13. Juni). Desuden sagde de det kunne være tegn på begyndelse til ufrivillig abort.
Jeg skulle så komme igen d. 29. Juni.
Men det var ubehagelig oplevelse og jeg har slet ikke lyst til at tjekkes af dem, de gør mig overhovedet ikke mere sikker eller tryg. Tværtimod. Desuden ville en spontan abort være kun naturlig, jeg har ikke lyst til at vide de mener der vil være en risiko for dette. Jeg følte mig sygeliggjort og ført bag videnskabens lys. Jeg fortryder inderligt jeg lod mig overtale til at tage på hospitalet og blive scannet. Det var jo meget tidligt i forløbet og jeg er klar over risiko for spontan abort osv.
Mit spørgsmål er: hvad er formålet med det overvågningssystem – kunne gravide ikke i princippet lade være med at tage kontakt til læger/hospitalet før f.eks. når de er 2-3 måneder henne?
Min krop viser flere og flere tegn på graviditet, ømme bryster, træthed, kvalme og jeg brækkede mig i morges. Jeg tænker hvis jeg får abort må jeg også kunne mærke det?
Mange hilsner herfra.