Svar: Motion og graviditet
28. maj 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Mai-Brit
Det lyder rigtig fornuftigt at du tænker dig om hvad angår dit indtag af forskellige fødevarer og også medtænker hvordan du i øvrigt kan holde dig sund, nu hvor I arbejder på at få et lille barn.
Dit spørgsmål omkring SA - det ved jeg desværre ikke. Men med hensyn til graviditet og motion, så kan jeg godt rådgive dig omkring dette:o)
Vi ved godt at det er vigtigt at dyrke motion, men mange gravide holder op med at dyrke motion, fordi de ikke ved om de må. De er ofte bange for, at det kan skade deres barn eller betyde at de kommer til at føde for tidligt. Det er dog sådan at man ikke føder for tidligt eller skader sit barn af at motionere. Tværtimod, så er det rigtig godt for både mor og barn. Gymnastik, gang (jogging for dem der synes det er rart), cykling, svømning og yoga er gode motionsformer for gravide.
Du må lave det du kan, det som ikke føles ubehageligt eller gør ondt. Hvis man har specielle problemer i forbindelse med graviditeten så skal man altid forhøre sig hos sin jordemoder eller læge, da der så kan gælde andre regler. Men hvis man ellers har det godt så er det vigtigt at dyrke noget motion under graviditeten.
Mange gravide får graviditetsforandringer såsom lænde- og bækkensmerter, hævelser i ben og arme og lægkramper. Det hører et eller andet sted med til at være gravid, men man kan godt gøre noget for at mindske disse gener og en vigtig ting er netop at man er i god form, og at man træner sine muskler og bevæge sin krop jævnligt.
Det er en dårlig idé at dyrke sport, hvor man kan blive udsat for stød eller slag, så du skal undgå sådan noget som boldspil og ridning.
Derudover siger man også at det er vigtigt at man ikke pludselig øger sit motionsniveau helt vildt fordi man er gravid. Det er vigtigt at dyrke motion men man skal ikke overdrive. JO mere man er vandt til jo mere vil man dog kunne dyrke.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske