Svar: Gravid i uge 21
21. maj 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Den lille i din mave skal nok klare sig:o) Rigtigt mange kvinder døjer jo med kvalme og opkastning den første tid og det skal normalt være meget voldsomt før det går ud over barnets trivsel.
Du skriver at du er meget træt og at du trods dette dyrker en del motion bla. spinning. Det er generelt godt at holde sig i form, når man er gravid, men det er også meget vigtigt at du ikke overanstrenger dig og at du formår at lytte til din krop. Måske du skulle skrue lidt ned for tempoet og slappe lidt af, forstået på den måde at du ikke skal stoppe med motionen, men måske bare cykle nogle tur i mere almindeligt tempo. Måske ville svømning for gravide også være noget for dig... her kunne du også møde andre gravide og det kan være rigtig rart at lære andre at kende, som har det som en selv:o)
Med hensyn til morgenmåltid, så er havregryn det bedste valg både fordi du har brug for de fibre der er i, men samtidig indeholder det også lidt jern. Generelt spiser vi ikke nok fibre, som er vigtige for at holde maven i gang og som giver en god mæthedsfornemmelse. Man skal helst spise hvad der svarer til 25-35 gram fiber om dagen. Så måske skulle du se på dine brødvaner i løbet af dagen og generelt gå efter de mere fiberholdige produkter.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske