Svar: Gravid i uge 5+4

4. maj 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære N

Når man er gravid så føles brystspændinger forskelligt, både fra kvinde til kvinde men også igennem forløbet. Man kan godt i starten af graviditeten have meget spændte og ømme bryster og efter nogle dage så forsvinder spændingen igen i en periode og så kan den komme igen. Det er således ikke nødvendigvis tegn på at der her er tale om endnu en "tom graviditet".

Det at have en "tom graviditet" betyder normalt at fosteret går til grunde meget tidligt i forløbet og som regel absorberer kroppen fosteret af sig selv. Nogle gange kan moderkagen dog godt fortsætte med at vokse og det kan så gøre at man ikke lige med det samme får mistanke om at noget er galt. Man vil som regel få en menstruation, som måske vil være lidt voldsommere end den plejer og nogle gange vil man kunne se at der kommer et lidt større koagel ud (en lille blodig klump).

Man kan også være så uheldig at have en graviditet uden for livmoderen, her vil graviditeten i den første tid også ...

Annonce

... være som en almindelig graviditet med lidt brystspænding, kvalme osv. Men her får man ofte ulidelige smerter i underlivet og kan også besvime. Ofte får man også en blødning, enten som en pletblødning eller som en rigtig menstruation.

Jeg skriver naturligvis ikke dette for at gøre dig yderligere nervøs, men mere for at fortælle dig, hvilke symptomer du ligesom skal være opmærksom på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det du fortæller idag med en brystspænding som ikke længere er så markant - det er helt normalt. Begynder du at bløde, eller få meget ondt, så skal du kontakte lægen med det samme.

Det er så svært at tro på at den er der inde i maven. Når brystspændingen er væk, hvis man ikke har kvalme eller nogen signaler og kun kan forholde sig til de to streger på graviditetstesten. Og det er svært at tro på, når man som dig har oplevet det gå galt en gang før. Men en gang skal jo være lykkens gang og lad os håbe det er nu.

Nyd det gode vejr, gå en lang tur med din kæreste/mand og glæd jer:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.