Svar: Gravid og tvillinger
30. april 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Heidi
Tillykke, tillykke - hvor er det dejligt for dig, for jer:o)
Det kan godt tænkes at du er længere henne end du tror, men den eneste måde du kan finde ud af dette på er ved en scanning og jeg synes derfor du skal tale med lægen omkring dette. Lægen vil sandsynligvis også lave en gynækologisk undersøgelse på dig og vil her kunne vurdere din livmoder og vil måske også her kunne give dig en idé om hvorvidt du er en måned længere henne eller ej.
Med hensyn til tvillinger, så har der på et tidspunkt været lavet en undersøgelse i Sverige som viste at der er lidt større chance for at føde enæggede tvillinger, hvis man selv er enægget tvilling, men man har ikke kunnet fastslå noget om arveligheden.
Derimod er sandsynligheden for at få tveæggede tvillinger arveligt betinget. Det er kvinden, der arver evnen til at udløse to æg på een gang, og derfor er det i kvindens familie, man skal lede efter arvemæssige årsager til tveæggede tvillinger.
Du har størst chance for at få tveæggede tvillinger hvis
1. Din mor er tveægget eller har tveæggede tvillingesøskende
2. Hvis du selv er tveægget tvilling eller har tveæggede tvillingesøskende
3. Hvis du har tveæggede tvillinger i forvejen
4. Hvis din søster har tveæggede tvillinger.
Desuden ved man at der er øget chance for at få tvillinger, jo ældre kvinden er, og jo flere graviditeter hun har haft tidligere.
Da jeres familie lyder til at have mange tvillinger på din mors side, så lyder det jo umiddelbart som om der kunne være noget arveligt i dine gener. Så igen lyder det som en god idé med en scanning også her:o)
Med hensyn til hvad du skal forberede dig på hos egen læge, så vil du sandsynligvis blive bedt om at aflevere en urinprøve, så vil du få målt blodtryk og lægen vil tale med dig om, hvorvidt du har haft forskellige sygdomme som f.eks. røde hunde, toxoplasmose, herpes, lussingesyge, skoldkopper. Lægen vil også tale med dig om hvorvidt du ryger, tager medicinog om der er nogen arvelige sygdomme eller andet i jeres familie som man skal være opmærksom på. Det kan også være at I taler om dit arbejde og hvordan dette kan påvirke din graviditet - om der f.eks. er mange tunge løft og lignende. Lægen vil måske også tage en blodprøve.
Det hele handler jo om at sikre at både du og dit ufødte barn har det bedst muligt:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske