Svar: Gravid og tvillinger

30. april 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Heidi

Tillykke, tillykke - hvor er det dejligt for dig, for jer:o)

Det kan godt tænkes at du er længere henne end du tror, men den eneste måde du kan finde ud af dette på er ved en scanning og jeg synes derfor du skal tale med lægen omkring dette. Lægen vil sandsynligvis også lave en gynækologisk undersøgelse på dig og vil her kunne vurdere din livmoder og vil måske også her kunne give dig en idé om hvorvidt du er en måned længere henne eller ej.

Med hensyn til tvillinger, så har der på et tidspunkt været lavet en undersøgelse i Sverige som viste at der er lidt større chance for at føde enæggede tvillinger, hvis man selv er enægget tvilling, men man har ikke kunnet fastslå noget om arveligheden.

Derimod er sandsynligheden for at få tveæggede tvillinger arveligt betinget. Det er kvinden, der arver evnen til at udløse to æg på een gang, og derfor er det i kvindens familie, man skal lede efter arvemæssige årsager til tveæggede tvillinger.

Du har størst chance for at få tveæggede tvillinger hvis
1. Din mor er tveægget eller har tveæggede tvillingesøskende
2. Hvis du selv er tveægget tvilling eller har tveæggede tvillingesøskende
3. Hvis du har ...

Annonce

... tveæggede tvillinger i forvejen
4. Hvis din søster har tveæggede tvillinger.

Desuden ved man at der er øget chance for at få tvillinger, jo ældre kvinden er, og jo flere graviditeter hun har haft tidligere.

Da jeres familie lyder til at have mange tvillinger på din mors side, så lyder det jo umiddelbart som om der kunne være noget arveligt i dine gener. Så igen lyder det som en god idé med en scanning også her:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til hvad du skal forberede dig på hos egen læge, så vil du sandsynligvis blive bedt om at aflevere en urinprøve, så vil du få målt blodtryk og lægen vil tale med dig om, hvorvidt du har haft forskellige sygdomme som f.eks. røde hunde, toxoplasmose, herpes, lussingesyge, skoldkopper. Lægen vil også tale med dig om hvorvidt du ryger, tager medicinog om der er nogen arvelige sygdomme eller andet i jeres familie som man skal være opmærksom på. Det kan også være at I taler om dit arbejde og hvordan dette kan påvirke din graviditet - om der f.eks. er mange tunge løft og lignende. Lægen vil måske også tage en blodprøve.

Det hele handler jo om at sikre at både du og dit ufødte barn har det bedst muligt:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.