Brev:
Spisesituation og putning
30. april 2007
Alder:
6 mdr.
Spisesituation og putning
Hej
Jeg har 2 spørgsmål vedr. min dejlige datter på 6½ måneder. Det er omkring hendes madsituation og hendes putning.
Først skal jeg sige at jeg har ammet Nina fuldt ud til hun var 4 mdr., hvorefter vi startede langsomt med grød og mos. Hun var meget glad for det og spiste alt jeg serverede.
Jeg stoppede med at amme hende om natten da hun var ca. 6 mdr., da hun ville have mad hver halve og hele time. Vi lavede "en kold tyrker", og det gik overraskende fint. Det er min mand der står for det, og også kun ham som er på om natten stadigvæk. Nina er stadig ked af det ind i mellem om natten, og også oftest vågen nogle gange - men det er helt ok.
Nina vejede 3950, 53 cm da hun blev født, og vejer nu 8,5 kg., og er 70 cm. Så hun er helt som hun skal være.
Nina havde kolik de første 4½ måned af hendes liv, men heldigvis er det ovre. Hun har nu hård mave, og er gennem børneafdelingen sat i behandling med 2x1/4 brev pr. dag. Dette hjælper ok, men ikke det vidundermiddel jeg havde hørt om. Hun har afføring hver dag, som er mere eller mindre hårdt - aldrig tyndt.
Nina er i perioder meget pylret, og hun kan også skrige uden jeg kan trøste hende - heldigvis sker dette kun sjældent nu. Hun har fået 2 tænder i undermunden og op til det, ville hun ikke spise fast føde i 2 dage, hun var pylret og ville ikke sove om natten, og græd meget dag og nat.
SPISNING:
Nå, men nu til spørgsmålene. I forbindelse med tandfrembruddet, havde hun som nævnt ikke lyst til fast føde, som hun eller fik en del af:
06.00 - hirse, spelt, fuldkornsgrød
08.30 - bryst og middagslur
alt fra 9.30-12 - grøntsagsmos eller øllebrød
efter 2,5 timer - bryst og eftermiddagslur på 1 time
1-3 time senere - frugtmos og bryst.
17-17.30 - grøntsagsmos
19.00 i seng
Efter tænderne, har det været svært for mig at fastholde Nina i spisesituationen. Hun sidder enten i skråstol eller hos mig, da hun endnu ikke kan sidde i den høje stol (har forsøgt, men hun hang i bøjlen og tog fat i fødderne - hun kan slet ikke sidde selv endnu). Til at starte med vender hun hovedet væk og sutter på sin tommelfinger (som hun sutter på og har gjort siden hun var 3 mdr.), og det gør hun rigtig mange gange.
Jeg forsøger at opmuntre hende til at spise ved at sige hmmm, vise hende jeg spiser grøden/mosen, putte frugtmos på, give hende skålen i hænderne, ind i mellem får hun også fingrene i grøden, hvilket hun elsker. Nogle gange virker det, men de fleste gange gør det ikke.
I starten virkede det som om hun bare lige skulle i gang med at spise, hvorefter hun spiste fint. Men nu synes jeg der er længere og længere mellem de måltider hvor hun spiser mere end 3-5 skefulde. I dag har hun f.eks. spist godt (2 kartofler og nogle buketter broccoli) til aften, men ellers ikke. Jeg er bekymret for om hun får nok at spise, men omvendt tænker jeg at hun bliver tilbudt mad og bryst tit, og at det ikke virker til at hun taber sig.
Jeg har spurgt min egen sundhedsplejerske, som mener jeg skal give hende legetøj, hvilket så også er forsøgt - uden held. Til eftermiddagsmad (mellemmåltid) får hun jo frugtmos, og her spiser hun ALTID fint. Det svinger dog også hvor meget.
Har du nogle forklaringer på mit problem og har du evt. nogle løsningsforslag. Jeg bliver nogle gange så irriteret når Nina spiser, dels fordi hun har sin tommelfinger i munden hele tiden, og dels fordi hun ikke vil spise det jeg synes hun skal:-)
PUTNING:
Omkring putningen af Nina er problemet det at det ALTID sker med skrig og skrål. Hun har fra dag 1 været ked af det når hun skal sove - både middagslur i barnevognen og om natten. Hun er ikke længere ked af det når hun skal i barnevognen, men det er blevet endnu værre når hun bliver puttet om aftenen. Hun kom på eget værelse lige før hun fyldte 6 mdr., da vi vækkede hinanden alle sammen i soveværelset, og vi sov ofte slet ikke.
Hun syntes det var noget underligt noget at ligge i et andet rum, men accepterede det ok tror jeg. Ihvertfald græd hun ikke mere ved putningen, end hun havde gjort før. Vi satte bunden i sengen ned, da hun næsten kravler, og hiver sig op i armene ved bord og stoleben. Dette gjorde hende noget ked af det, og jeg ved ikke om der er nogen sammenhæng. Jeg kan ikke nå ned og røre hende med munden, som jeg ellers kunne (Jeg kyssede hende og rørte ved hende med mit ansigt, hvilket nogle gange fik hende til at falde til ro), men om natten, hvor hun vågner er der ikke de problemer, her græder hun lidt, og falder så til ro igen.
Vi forsøger alt hvad vi kan at sætte Ninas hverdag i faste rammer, da hun er en urolig lille pige, som også falder til ro ved at blive holdt fast mv.
Vores aften/putteritual lyder som følgende: og der er meget fast. Hvis vi skal noget, forsøger vi at gøre det samme - ikke altid med det store held:-)
17.30 - mad
18.00-18.30 - leg på gulvet.
18.45 - Nina bliver urolig
18.50 - nattøj, dynen kommer ind i stuen, hun ligger på mine ben på dynen, og hendes sovebamse (haft i 3 mdr., og er MEGET glad for den - den var også med på børneafdelingen, og trøster hende ofte.) Så ligger vi og hygger os, indtil hun bliver mere urolig (for det meste går uroen væk, når hun er kommet i nattøjet).
Jeg ammer hende. Nogle gange falder hun i søvn og vi kan lægge hende, også hvis hun lige vågner kort. Så græder hun meget kort og falder så i søvn kort tid efter. Hvis hun ikke falder i søvn, og fortsat er urolig, begynder det at blive rigtig svært. Min mand og jeg går ind i hendes værelse lægger hende i sengen, synger den samme godnatsang, kysser hende godnat og trækker en spilledåse op og går ud.
Så snart hun rammer sengens bund, bliver hun for det meste helt ulykkelig. Andre gange synes hun det hele er sjovt og griner og pjatter - lige indtil vi går. Hun græder som en vanvittig, og jeg bliver så ked af at hun skal have det sådan. det er somom hun forbinder det at sove med noget dårligt, og jeg ved virkelig ikke hvad vi skal gøre ved det. Hun kan græde op til 2 timer, men græder som oftest ½-1 time før hun går omkuld. Hun ligger på maven og kommer op på tæerne og kaster sig ned i sengen. Hun river sig selv i håret, sutter på sin finger, bider i den.....
Det er min mand der går ind og trøster når hun er ked af det, forsøger at gøre det uden at tage hende op, men hvis det er rigtig slemt, og hun er gennemblødt af sved, tager han hende op og giver hende en tår vand. Han går derind med 3-5 minutters intervaller, med mindre hun er helt oppe at ringe - så er han der hele tiden. Jeg er sidste løsning, og jeg tager hende så op. Nogle gange falder hun til ro - andre gange bliver det endnu værre. Jeg har også ammet hende et par gange - den ene gang virkede det, den anden gang gjorde det ikke.
Er der noget vi gør forkert, eller har du et foreslag til hvad vi ellers kan gøre.
Ja, det var vist ordene..
Med venlig hilsen og tak for en fantastisk brevkasse
Ninas mor