Svar: Narkosegas og graviditet
29. april 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Camilla
Det er desværre et område som jeg ikke ved så meget om og jeg tænker at du må prøve at spørge egen læge eller måske kan du kontakte arbejdstilsynet. Du kan prøve på deres hjemmeside, hvor du kan søge på 'narkosegasser' og du kan også prøve at se om du kan finde noget på den hjemmeside der hedder www.bar-web.dk.
Jeg har valgt at lægge dit spørgsmål på hjemmesiden, så hvis nogen kender til dette område og henvender sig, så skal jeg give besked videre til dig:o)
Når det er sagt, så tænker jeg dog at steder som arbejder med operationer og det at lægge folk i narkose, normalt jo har et specielt udluftningssystem. Der er helt specielle regler for ventilationsforhold, som skal være i orden, netop fordi man skal minimere risikoen for at indånde narkosegasser.
Jeg kan som udgangspunkt ikke forestille mig at det ville være skadeligt at stå med patienter en gang om ugen, da det trods alt må være begrænset hvor stor en mængde der udåndes og kan overføres til dig, men igen så ved jeg ikke nok om det - desværre, og du må for en sikkerhedsskyld forhøre dig andre steder. Du kunne jo også spørge din arbejdsgiver eller en kollega om de ved, hvorvidt I på arbejdsstedet har specielle retningslinier for gravide - det er nok ikke første gang de står i den situation, tænker jeg?
Hvis du selv finder ud af noget, så er du naturligvis velkommen til at skrive igen, så kan jeg og andre også blive klogere.
Tak for dine pæne ord omkring min tv-optræden, jeg er glad for at høre at du syntes jeg gjorde det godt:o)
BEMÆRKNING:
Har den 1.maj 2007 modtaget følgende tilbagemelding fra Camilla:
Hej igen
Jeg ville bare sige tak for at du prøvede at besvare mit spørgsmål. Jeg har tjekket lidt rundt på nettet og det mest saglige og troværdige jeg kunne finde var på arbejdstilsynets hjemmeside www.at.dk.
Informationen ligget under det der hedder At-vejledninger A. 1. 8 gravides og ammendes arbejdsmiljø. Pointen i teksten er at narkosegasser som udgangspunkt betragtes som værende skadelige når man er gravid. Man skal dog stadig se situationen udfra, hvor stor en påvirkning der er.
Tænker bare at det er lidt sjovt, at der ikke findes mere info om emnet, da man kan tænke sig, at det er en større del af kvinder i den fødedygtige alder der arbejder indenfor brancher, hvor man benytter anæstesigas.
Men endnu engang tak for hjælpen
Knus fra Camilla
Den 16. august 2007 modtaget yderligere:
Ang. mit spørgsmål om graviditet og narkosegas sendte min læge mig videre til arbejdsmedicinsk klinik på sygehuset hvor jeg bor og vi havde en længere samtale om min situation. Hendes konklusion på emnet var at jeg på ingen måde skulle deltage i operationer fra det tidspunkt vi begynder at prøve på nr. 2, da hun simpelthen ikke kunne garantere for at det ikke var skadeligt for fostret.
God information for andre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske