Svar: Narkosegas og graviditet

29. april 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Camilla

Det er desværre et område som jeg ikke ved så meget om og jeg tænker at du må prøve at spørge egen læge eller måske kan du kontakte arbejdstilsynet. Du kan prøve på deres hjemmeside, hvor du kan søge på 'narkosegasser' og du kan også prøve at se om du kan finde noget på den hjemmeside der hedder www.bar-web.dk.

Jeg har valgt at lægge dit spørgsmål på hjemmesiden, så hvis nogen kender til dette område og henvender sig, så skal jeg give besked videre til dig:o)

Når det er sagt, så tænker jeg dog at steder som arbejder med operationer og det at lægge folk i narkose, normalt jo har et specielt udluftningssystem. Der er helt specielle regler for ventilationsforhold, som skal være i orden, netop fordi man skal minimere risikoen for at indånde narkosegasser.

Jeg kan som udgangspunkt ikke forestille mig at det ville være skadeligt at stå med patienter en gang om ugen, da det trods alt må være begrænset hvor stor en mængde der udåndes og kan overføres til dig, men igen så ved jeg ikke nok om det - desværre, og du må for en sikkerhedsskyld forhøre dig andre steder. Du kunne jo også spørge din arbejdsgiver eller en kollega om de ved, hvorvidt I på arbejdsstedet har specielle retningslinier for gravide - det er nok ikke første gang de står i den situation, tænker jeg?

Hvis du selv finder ud af noget, så er du naturligvis velkommen til at skrive igen, så kan jeg og andre også blive ...

Annonce

... klogere.

Tak for dine pæne ord omkring min tv-optræden, jeg er glad for at høre at du syntes jeg gjorde det godt:o)

BEMÆRKNING:
Har den 1.maj 2007 modtaget følgende tilbagemelding fra Camilla:

Hej igen

Jeg ville bare sige tak for at du prøvede at besvare mit spørgsmål. Jeg har tjekket lidt rundt på nettet og det mest saglige og troværdige jeg kunne finde var på arbejdstilsynets hjemmeside www.at.dk.

Informationen ligget under det der hedder At-vejledninger A. 1. 8 gravides og ammendes arbejdsmiljø. Pointen i teksten er at narkosegasser som udgangspunkt betragtes som værende skadelige når man er gravid. Man skal dog stadig se situationen udfra, hvor stor en påvirkning der er.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Tænker bare at det er lidt sjovt, at der ikke findes mere info om emnet, da man kan tænke sig, at det er en større del af kvinder i den fødedygtige alder der arbejder indenfor brancher, hvor man benytter anæstesigas.

Men endnu engang tak for hjælpen

Knus fra Camilla

Den 16. august 2007 modtaget yderligere:

Ang. mit spørgsmål om graviditet og narkosegas sendte min læge mig videre til arbejdsmedicinsk klinik på sygehuset hvor jeg bor og vi havde en længere samtale om min situation. Hendes konklusion på emnet var at jeg på ingen måde skulle deltage i operationer fra det tidspunkt vi begynder at prøve på nr. 2, da hun simpelthen ikke kunne garantere for at det ikke var skadeligt for fostret.

God information for andre:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder