Svar: Har lidt ømme bryster og følsomme brystvorter og er trættere end normalt

29. april 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære N

Det er helt normalt ikke at have flere graviditetssymptomer end du har og du skal glæde dig over at du har det så godt:o)

Lige i øjeblikket er din livmoder igang med at ændre form, fra at veje ca 70g inden du blev gravid så kommer livmoderen op på en vægt på ca 1 kg ved termin. I begyndelsen ændrer den form og virker pæreformet og stille og roligt efterhånden som barnet vokser bliver livmoderen mere og mere tøndeformet. Denne ændring af livmoderen og det voksende barn gør at mange kvinder fra 11-12 graviditetsuge kan mærke det man kalder ligamentsmerter, som er senerne som giver sig. Nogen mærker det før og andre først senere.

Udover ligamentsmerter så mærker mange kvinder brystspænding som et tidligt graviditetstegn. Fra omkring uge 8 begynder kirtelvævet at vokse og ...

Annonce

... brystvorterne bliver større og mere pigmenterede (altså lidt mørkere i farven), det gør areola også. Areola er det område som sidder uden om selve brystvorten. Brysterne ændrer sig hele vejen igennem graviditeten og på et tidspunkt vil du kunne se blodårene på brystet tydeligere. Nogle kvinder begynder også at danne lidt mælk, som kan presses ud af brystvorten. Nogle oplever dette allerede i graviditetens 3 måned, andre oplever det ikke særlig meget eller først senere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg vil foreslå dig at læse i nogle af de mange graviditetsbøger der findes. Der er mange rigtig gode og du finder lidt af dem i min bogguide. Her kan du se hvad der sker med dig og dit lille barn uge for uge og det er sjovt at følge lidt med i.

Rigtig meget held og lykke fortsat, jeg håber at du bliver ved med at have det ligeså godt:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!