Svar: Har lidt ømme bryster og følsomme brystvorter og er trættere end normalt
29. april 2007
Alder:
0 mdr.
Kære N
Det er helt normalt ikke at have flere graviditetssymptomer end du har og du skal glæde dig over at du har det så godt:o)
Lige i øjeblikket er din livmoder igang med at ændre form, fra at veje ca 70g inden du blev gravid så kommer livmoderen op på en vægt på ca 1 kg ved termin. I begyndelsen ændrer den form og virker pæreformet og stille og roligt efterhånden som barnet vokser bliver livmoderen mere og mere tøndeformet. Denne ændring af livmoderen og det voksende barn gør at mange kvinder fra 11-12 graviditetsuge kan mærke det man kalder ligamentsmerter, som er senerne som giver sig. Nogen mærker det før og andre først senere.
Udover ligamentsmerter så mærker mange kvinder brystspænding som et tidligt graviditetstegn. Fra omkring uge 8 begynder kirtelvævet at vokse og brystvorterne bliver større og mere pigmenterede (altså lidt mørkere i farven), det gør areola også. Areola er det område som sidder uden om selve brystvorten. Brysterne ændrer sig hele vejen igennem graviditeten og på et tidspunkt vil du kunne se blodårene på brystet tydeligere. Nogle kvinder begynder også at danne lidt mælk, som kan presses ud af brystvorten. Nogle oplever dette allerede i graviditetens 3 måned, andre oplever det ikke særlig meget eller først senere.
Jeg vil foreslå dig at læse i nogle af de mange graviditetsbøger der findes. Der er mange rigtig gode og du finder lidt af dem i min bogguide. Her kan du se hvad der sker med dig og dit lille barn uge for uge og det er sjovt at følge lidt med i.
Rigtig meget held og lykke fortsat, jeg håber at du bliver ved med at have det ligeså godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske