Svar: Dykning og graviditet

26. april 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Eva

Det er rigtig dejligt at I er enige om at det er nu I aktivt vil prøve at få et barn:o) Det er en dejlig tid. Når det er sagt, så er det dog også vigtigt at ens liv ikke går i stå fordi man planlægger at blive gravide - du ved jo ikke hvor hurtigt du bliver gravid - nogle bliver gravide meget hurtigt og for andre går der måske ½ år eller mere. Det jeg mener er at det et eller andet sted også er vigtigt at du holder dig igang og prøver at leve så sundt og godt som muligt og mere eller mindre som du plejer at gøre - og hvis dykning hører med til din livsglæde, så må du dykke - men når du så er gravid, så må du stoppe.

Man ved at fysisk aktivitet er vigtigt både inden og også under en graviditet. En god kondition er vigtigt for en god fødsel. Generelt skal man dog ikke overanstrenge sig og man skal også tænke over hvad det man laver betyder for det ufødte barn og derfor er der lige præcis omkring dykning nogle tanker at gøre sig.

Den kommende mor og barn påvirkes forskelligt når man dykker. I forhold til moderen, så vil mange kvinder i starten af deres graviditet opleve kvalme og kaste op og når man har det sådan så er det nok ikke særlig rart at skulle dykke. Det handler altså meget om at lytte til sin krop og du skal være meget opmærksom på de signaler kroppen sender dig - især nu, hvor I aktivt forsøger at blive gravide.

Når man når til 4 graviditetsmåned, så sker der en ophobning af væske i kroppen og det betyder at ens slimhinder hæver lidt op. Det kan i forhold til dykning give problemer med blandt andet at kunne trykudligne. Derudover ved man at gravide kvinder bruger mere luft når de trækker vejret og at de har mindre luft tilbage i lungerne, hvis de skal arbejde hårdt. Jo længere hen i graviditeten man kommer jo sværere bliver det helt naturligt at have luft til hårdere arbejde.

Når man når ...

Annonce

... længere hen i graviditeten så kan der ske det at det der hedder slimproppen løsner sig og det betyder at der ikke er helt lukket ind til livmoderen, hvorfor der vil dykning vil være en risiko for at der kommer havvand ind i livmoderen og dermed er der far for infektion.

I forhold til det ufødte barn, så er det sådan at det jo modtager ilt via moderens blod, via navlestrengen og moderkagen. dykning ved man giver et lidt lavere iltindhold i blodet og derfor er netop iltmangel faktisk den største fare for det ufødte barn. Man mener at iltmangel kan øge risikoen for misdannelser og spontane aborter.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man ved også at der ved for hurtig opstigning fra et dybere dyk, vil kunne opstå små luftbobler i blodbanen. Som voksen dykker kan man godt tolerere en lille mængde luftbobler i blodet fordi luftboblerne føres med blodet til lungerne, hvor de frafiltreres og således ikke gør skade i andre væv. Men for et barn i maven er der ikke mulighed for at frafiltrere boblerne, da lungerne ikke er udviklet tilstrækkeligt og de luftbobler der kan være tilstede vil således kunne cirkulere direkte til barnets hjerne og andre steder hvor de vil kunne skade voldsomt og medføre at barnet dør.

Og alt dette er jo frygteligt trist at skrive, så jeg skriver det bare for at fortælle dig at det er meget vigtigt at du stopper dykning, når du mistænker at du er gravid. Igen må jeg så også, som jeg startede med at sige, at det at ville have et barn jo ikke skal sætte ens liv i stå og derfor skal du også gøre de ting, som giver dig livsglæde lige nu. Det er jo helt specielt at I er i Australien og har de muligheder I har nu og det skal også nydes. Får du mistanke om at du er gravid, så må du nøjes med at snorkle indtil du med sikkerhed har taget en test - og så er snorkling det du gør de næste måneder :o)

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.