Svar: Negativ test - kan jeg alligevel være gravid?
22. april 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Ditte
Det er helt korrekt at der kan være sædceller i præsperm og afbrudt samleje dur derfor ikke som præventionsform.
Når man tager en graviditetstest, så måler man mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.
Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt.
En positiv test er altid tegn på graviditet, men man kan altså godt være gravid selvom en test viser negativ og hvis man således ikke får menstruation som ventet - ej heller efter en uge mere, så bør man lige tale med sin læge.
Jeg kan jo desværre ikke fortælle dig om du er gravid eller ej. Det at du har taget p-piller, som har givet dig bivirkninger kan måske godt have gjort noget ved din cyklus, så det således ikke kører helt så regelmæssigt lige nu, som du ellers har oplevet. Derfor tror jeg at du skal prøve at slå lidt koldt vand i blodet - selvom det er svært :o) Tag en ny test om en uge, hvis du stadig ikke har fået menstruation og ring til din læge uanset om testen om en uge viser positiv eller negativt resultat:o)
Rigtig meget held og lykke fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske